Dela sidan:

Utanför Icas huvudkontor i Solna står numera en skylt med en grattishälsning – från Coop. Stort och tydligt skriver de "Grattis Ica till tredjeplatsen!" följt av topplistan där Coop dominerar. Som ett litet skämt placerade man skylten framför kontoret i Solna, där även Coop själva sitter.

– Vi ville uppmärksamma vinsten och så upptäckte vi att vår huvudkonkurrent blev trea. Då tyckte vi det var kul att även lyfta fram det, säger Björn Larsson, direktör för affärsområde marknad på Coop.

I fredags när resultatet stod klart var de snabba med att hänga upp annonsen utanför kontoret och de lyckades även köpa annonsplatser på några busskurer runt hörnet.

– Vi gör det här för att vi är stolta över det, det är en del av vår kommunikation till vår egen personal. Det är viktigt att kommunicera och bygga intern stolthet.

Hur har annonsen tagits emot av Ica?

– Vi har inte sett några demonstrationer än, skrattar Björn Larsson. Vi tror nog att de har humor och de kom ju ändå trea!

Sedan sju år tillbaka har konsultföretaget Differ korat Sveriges grönaste varumärke, och i år såg topp tre ut enligt följande:

1. Änglamark
2. Coop
3. Ica



Dela sidan: