Hatten av för Hannah Widell och Amanda Schulman! De senaste åren har de lyckats sälja allt från annonser i poddar och magasin till vin, festklänningar, skönhetsprodukter, The Golden Year Gala och en romantrilogi. Få entreprenörer har lyckats lika bra som dem när det gäller att lansera olika varumärken. De är som Richard Branson, mannen bakom Virgin. Om han hade varit två syrror från Hornstull.

De är inte ensamma. Vi har sett flera, oftast kvinnor. Isabella Löwengrip så klart, just nu aktuell med kosmetika och skor. Och fördelarna är enorma av att börja i den ände de gör, i stället för i produkten.

Tänk dig exempelvis om Isabella Löwengrip gick ut och sa att hon funderar på att lansera ett nytt nagellack. Hon visste bara inte vilken färg nagellacket ska ha. Eller vad det ska heta. Eller hur det ska produceras eller paketeras. Finns det några därute som hade några idéer? Jag är övertygad att svaret snabbt skulle visa sig vara ett stort JA. I ett nötskal skulle hon få marknadsundersökningen gratis. Liksom produktutvecklingen. Och varumärket. Och kundunderlaget.

I techvärlden kallas detta för crowdsourcing. Konceptet är besläktat med crowlending, där fans donerar pengar på sajter som Kickstarter mot ett gratis provex typ. Men Hannah Widell, Amanda Schulman och Isabella Löwengrip behöver varken techlingo eller Kickstarter. De har byggt allt det där själva. Och fansen tycker det är så kul att de gärna lånar ut sin tid och delar sina bästa idéer. Och köper produkterna.

Men sedan är det ju också allt det andra: beställningar, produktion, logistik, distribution. Sådant man ofta är bättre på i Borås eller Gnosjö, eller kanske i Kina, snarare än kring Stureplan. Jag tror att det finns ett gap här. Ett gap mellan Stureplans kreatörer och alla de duktiga entreprenörer som kan get shit done i den fysiska världen.

Blogg- och Instaprofilen Kenza Zouiten kanske är någonting på spåren när hon sålde en femtedel av sitt klädmärke Lvyrevel till H&M för 20 miljoner. GOD DAMN! Hundra miljoner skäl att le, för att snacka DI-språk.

Kan det vara en perfect match? Kenzas relationer med fansen och H&M:s kunnande om logistisk, produktion och distribution? Vem ska mäkla nästa affär?

Lili Assefa
Grundare av Assefa Communication och opinionsbildare i Resumé.