Sedan i oktober 2015 är Frida Boisen digital chef för Bonnier Tidskrifter. Hon sitter med i ledningsgruppen och är ansvarig utgivare för många av bolagets titlar, bland annat amelia.se.

Det är alltså hon som är Sveriges bästa digitala ledare, enligt undersökningen från Hammer & Hanborg. Det har konsultbolaget kommit fram till genom att låta 3 708 personer i kommunikativa roller i en fritextruta svara på frågan vem de anser är Sveriges bästa digitala ledare. Gemensamt för alla respondenter är att de har yrkesroller som tidigt har påverkats av digitaliseringen.

Själva definierar Hammer & Hanborg den digitala ledaren så här: "En äkta team-builder som motiverar och inspirerar andra att nyttja sin fulla potential och som ser till varje medarbetares behov och ambition. Det är en ledare som inte bara ser till sin egen avdelning utan ser till att teamet interagerar internt och externt och bidrar till hela organisationens framgång. Den digitala ledaren är självklart skicklig på att attrahera och behålla talanger".

Här är hela listan:

1. Frida Boisen, digital chef Bonnier Tidskrifter
Motivering: "Frida är ett digitalt geni! Hon inspirerar alla till att hänga med på den digitala resan och hyllar sina medarbetare på Twitter. Hon är modig, rättfram och har en fin tonalitet och verkar vara helt integrerad digitalt och analogt".

2. Daniel Ek, grundare Spotify
Motivering: "Har gjort Spotify till en väldigt attraktiv arbetsplats och fortsätter att bryta väg för medarbetare inom den digitala världen. Han är en visionär ledare som är öppen, ärlig och tillgänglig"

3. Lisa Lindström, vd Doberman
Motivering: "Hon placerar människan i centrum för den digitala utvecklingen, det är en attitydfråga"

4. Stina Bergfors, medgrundare United Screens
Motivering: "Sann entreprenör som bryter ny mark, leder genom att våga"

5. Jan Helin, programdirektör SVT
Motivering: "Han styrde om digitaliseringen av Aftonbladet helt rätt. Genom att få med alla på spåret visade han hur en riktig ledare ska agera"

6. Charlotta Friborg, chefredaktör och vd UNT
Motivering: "Leder den digitala utvecklingen inom journalistiken"

7. Darja Isaksson, grundare Ziggy Creative Colony
Motivering: "Har idéer och visioner hon utbildar och inspirerar omgivningen om"

8. Sebastian Siemiatkowski, grundare Klarna
Motivering: "Möjliggör helt nya konsumtionssätt digitalt"

9. Günter Mårder, vd Företagarna
Motivering: "Ung, driver hårt möjligheten med att kommunicera personligt med många istället för "en till en". Modig och transparent, backar inte svåra och jobbiga frågor från kunder"

10. Anna Wikland, Sverigechef Google
Motivering: "En stark ledare med blicken fäst in i framtiden"

Frida Boisens tre tips till framgång som digital ledare:
1. Våga nytt! Det du gör just nu är snart historia. "Förr i tiden" var förra veckan. Den fege, långsamma ledaren har ingen framtid i den digitala världen. Här går allt fortare än någonsin. Tveka inte på beslut. Fatta dem, gå vidare. Blev det fel – gör om. Det värsta du kan göra är att tveka och vänta. Lansera först, sen kan du uppdatera. Launch and iterate!

2. Utgå från användaren! Sätt alltid kundnyttan i fokus. Vad är det din kund vill ha? Hur kan du göra ALLT för att se och tillmötesgå hennes eller hans behov och göra kundens liv härligare, lättare, bättre.

3. Bränn jantekoftan! Våga fira era framgångar! Hylla ditt team! När vi kräver mer än någonsin av våra medarbetare – se också till att lyfta dem. Jag delar ut veckans like till den som stått för något speciellt. Hitta det som motiverar dina medarbetare. De – och du själv, inte att förglömma – så var snäll mot dig själv också – är de viktigaste tillgångar ditt företag har!