Dela sidan:

Förra gången en svensk byrå blev nominerad i Cannes Lions innovationskategori var 2013 när RBK nominerades med Natalia Project. Det blev inget innovationslejon den gången. Men nu har Sverige en ny chans med Kärnhusets tågalgoritm.

Stockholmståg, som driver pendeltågstrafiken åt Stockholms lokaltrafik, använder byrån Kärnhuset för att öka kundnöjdheten bland resenärerna. Och är det något tågpendlarna är missnöjda med så är det förseningar och bristen på information när tågen inte avgår i tid.

Med den utgångspunkten inledde byrån ett samarbete med matematikern Wilhelm Landerholm. Han tog fram en modell, som med hjälp av historisk data och realtidsdata, kan förutse tågförseningar med upp till två timmars marginal. 

Algoritmen, döpt till The Train Brain, presenterades på sajten Pendelprognos Technology förra sommaren. I februari i år integrerades algoritmen i appen Pendelprognos. Idén är att resenärerna ska få bättre kontroll över sin tid med appen.

Sedan lanseringen har appen laddats ned drygt 25 000 gånger och enligt Stockholmstågs mätningar har kundnöjdheten ökat.

Men som alltid är det svårt att bli profet i sin egen hemstad. I Stockholmsområdet har Pendelprognos främst blivit omskriven i branschtidningar och förortspress. Utanför Sverige har däremot medier som BBC, Washington Post och Forbes uppmärksammat algoritmen.

The Train Brain har heller inte haft någon framgång i svenska reklamtävlingar. Juryn i Månadens kampanj Digital tyckte till exempel att den inte höll för en topplacering. Samma sak med innovationsjuryn i Guldägget som inte ens nominerade algoritmen.

Vid One Show var Kärnhuset med bland de nominerade, men nådde inte fram till prispallen. Och nu har Cannes Lions innovationsjury plockat in algoritmen på sin ”shortlist.”

– Det här betyder jättemycket för oss. Det är särskilt roligt eftersom det här representerar vår nya inriktning i korsningen mellan reklam, innovation och spridning, säger Jonas Järnfeldt, projektledare på Kärnhuset.

Men han medger att Kärnhuset inte lyckats på samma sätt i Sverige.

– Jag tror att det här är svårbedömt eftersom det är en komplex tjänst. Men det ligger naturligtvis på oss att förklara tjänsten fungerar.

Stockholmståg fick i maj besked om att man förlorar uppdraget hos SL.

– Det är jättetråkigt. Stockholmståg har varit den intressantaste kund som jag jobbat med. Det roliga är att idén med The Train Brain fått så mycket internationell uppmärksamhet. Nu har algoritmen lagts i ett bolag och ska bli en kommersiell tjänst.

I senaste numret av Resumé finns en längre intervju med Wilhelm Landerholm som tagit fram den matematiska modell The Train Brain bygger på.


Dela sidan: