Dela sidan:

Branded content och native advertising är på snabb frammarsch, och Metro vill ta del av den växande kakan. Därför bygger de just nu upp en specialiserad avdelning för att skapa innehåll i samarbete med annonsörer. 

Metros branded contentavdelning består av den tidigare sociala medier-redaktären Tomas Lundin, tillsammans med nyrekryterade nativespecialisten Ricki Petrini, med bakgrund från bland annat Improveme.se och Procter & Gamble, analytikern Charity Odum, säljaren Anton Stiglund, webb-tvspecialisten Adam Hogbring och tidigare DN-redaktören Mattias Bergman.  
– Jag har gjort nästan allt på Metro men det här är det största steget hittills. Jag tar med mig läsartilltalet och fingertoppskänslan från redaktionen för att vara med och bygga något helt nytt, säger Tomas Lundin som får titeln commercial editor.

Metro har satsat hårt på att nå ut i sociala medier (i synnerhet Facebook) och det tänket kommer även att genomsyra den kommersiella avdelningen. Dock kommer tydlighet och transparens vara viktig ledord, försäkrar de. 
– Metros självklara mål är att vårt nativematerial ska vara minst lika uppskattat av läsarna som vårt redaktionella material, kommenterar Eric Ljunggren, chefredaktör.



Dela sidan: