Dela sidan:

Starkt missnöje mot SF Studios – ledningen hyrde lyxyacht för halv miljon i veckan
Anrika SF Studios är Nordens största filmbolag. Men nu vittnar både producenter som har jobbat med bolaget, samt ett tjugotal personer inom filmbranschen, om starkt missnöje mot SF Studios, som uppfattas drivas av en girig ledning som använder skattepengar till yachter och lättklädda kvinnor. Det rapporterar Kulturnyheterna på SVT som har gjort en granskning.

SVT har bland annat pratat med Hannes Holm som regisserade "En man som heter Ove". Han uppger att SF Studios "prioriterar affärer framför kreativitet" och att de lyfte 30 procent av filmens budget innan inspelningen började. Normalt är enligt honom mellan 10 och 20 procent – och då att 20 är mycket.
– Och vi får inte glömma bort att en stor del av budgeten är statliga pengar. Där finns det en moralisk aspekt. Det är samhället, det är våra pengar, det är vi som betalar in skatt och ger bland annat till landsting, och en skvätt till film, säger han och syftar till de 40 miljoner kronor som SF Studios dragit in i statligt stöd från Svenska Filminstitutet sedan 2013.

Det är sedan SF Studios 2013 köpte produktionsbolaget Tre Vänner, som gjorde sitt genombrott med filmen "Snabba cash", som missnöjet började enligt SVT:s källor. Bå byttes ledningen ut och Jonas Fors som tidigare var vd på på det senare bolaget intog positionen på det förra. Ledningen har enligt uppgifterna levt "svinig grabbkultur" på filmfestivalen i Cannes, med lyxyacht som kostar en halv miljon kronor i veckan och besök på VIP-klubbar med lättklädda kvinnor och champange.

Här är Zlatans reklamfilm för nya klädkollektionen...
Under tisdagskvällen hade fotbollsstjärnans nya svartvita reklamfilm världspremiär, i samband med en uppsnackad lansering av hans kollektion A-Z, i bolaget Varner Ibrahimovic. Filmen spelades in i Paris och Stockholm, reklambyrå är Forsman & Bodenfors och mediebyrå är Starcom i Oslo.

 

...Men han anklagas för att bluffa till sig uppmärksamhet
Zlatan Ibrahimovic byggde upp stora förväntningar inför gårdagens lansering av sin nya klädkollektion. "En stor lansering kommer den 7 juni. Det kommer bli sommarens bomb." och "Det är mycket som kommer hända under den dagen. Det kommer nyheter under dagen" är några av hans uttalande. Men flera sporttidningar, som italienska Gazetta dello Sport kritiserar honom nu för att ha byggt upp förväntningar om ett avslöjande rörande hans eventuella klubbyte till Manchester United, men istället bara prata om sina kläder. Det skriver Aftonbladet.

Mittmedia stoppar Adblocker
Mediekoncernen har hittat ett sätt att komma runt Adblockers annonsblockering. De har släppt en mobilapp som fungerar precis som instant articles på Facebook, nämligen att annonserna laddas fortare så att de inte går att blockera. Receptet är att bädda in annonsen på serversidan istället för klientsidan, skriver Journalisten som hänvisar till ett inlägg på tekniktrendbloggen INMA som skrivits av Mittmedias teknikchef Anders Härén.

TV4 och SVT betalar en kvarts miljon för Fotbolls-EM
Sändningsrättigheterna är en dyr affär för SVT och TV4, enligt SvD, som uppger att kostnaderna för att sända ett mästerskap har ökat de senaste åren. Samtliga mästerskap under 90-talet kostade till exempel tillsammans 50 miljoner kronor.

Comhem köper Boxer
1,5 miljarder (eller 1 330 miljoner kronor på skuldfri bas) är notan när bredbands- och tv-företaget Comhem köper statligt ägda betal-tv-operatören Boxer. Boxer han omkring 500 000 kunder. Affären väntas genomföras under andra halvan av 2016, men först måste den godkännas av regeringen och konkurrensverket.

AP börjar göra native
Nyhetsbyrån Associated Press erbjuder från och med igår tisdag kunderna native advertising och branded content. Innehållet ska ha tydlig annonsmärkning enligt Paul Caluori, chef för APs digitala tjänster, skriver Journalisten.

I Glenn Hyséns kalender: "Åker Frankrike 30 000:- svart"
Fotbollsprofilen publicerade en bild på Twitter där hans kalender syntes. Där kunde hans följare läsa "Åker Frankrike 30 000:- svart", vilket kan uppfattas som att han ska till fotbolls-EM och jobba på mästerskapet för svarta pengar. Enligt Aftonbladet har Glenn Hysén nu tagit bort bilden och han kallar kalendernoteringen för "en plojgrej" som inte alls betyder att han ska jobba svart.



Dela sidan: