Dela sidan:

TT och Le Bureau har tagit fram en film där barn berättar om sina bilder av olika yrken, producerad av Nanushka Television. Till det hör en kampanjsajt där forskare och kreatörer informerar om uppkomsten av stereotypa bilder och hur man ska tänka för att utmana dem.
Vi vill skapa en diskussion och få branschen att tänka till kring hur bildval påverkar människor och samhället. Samtidigt behöver vi som bildbyrå också tänka till och förbättra oss. Därför ser vi nu kontinuerligt över och nyanserar olika sökbegrepp. Det här är inte gjort i en handvändning, utan något vi kommer att behöva jobba med långsiktigt, säger Sara Perers, marknadschef på TT Nyhetsbyrån i en kommentar.

På kampanjsajten kommer kunder kunna tipsa TT när de i bildbanken, och dess 45 mjiljoner bilder, stöter områden med brist på mångfald.
Det är ett angeläget ämne som onekligen angår hela branschen. Även om det pratas en hel del om det redan så kan vi bli mycket bättre på att förändra och utmana de stereotypa bilderna. Det är något vi måste ha med oss hela tiden. Jag hoppas att många hittar till sajten och tar del av alla smarta tankar från duktiga kreatörer och forskare, säger Hjalmar Delehag, copywriter på Le Bureau.

 

Dela sidan: