Dela sidan:

För nära en vecka sedan bröt förhandlingarna mellan Svenska flygbranschen och Svensk pilotförening samman. 400 SAS-piloter gick ut i strejk vid Arlanda flygplats. Flygen ställdes in och piloterna krävde 3,5 procent i höjda löner och samma lönesystem för nyanställda piloter som de som har varit anställda en längre tid.

Experter har uttalat sig om att strejken kommit olägligt. Att SAS redan befann sig i en dålig ekonomisk situation och att ”det svenska stödet på plats i fotbolls-EM hotas” eftersom fansen riskerade att inte ta sig iväg med anledning av de inställda flygen.

Dessutom har situationen i media fått epitetet ”lyxstrejken”. Flyganalytikern Anders Lidman menar att piloterna ”lever i en drömvärld” eftersom de redan tjänar så mycket pengar och får medhåll från passagerare som står utan flyg tillika medieanalytikern Frida Boisen som skrev ”Välkomna ner på jorden, kära piloter”. Strejken har påverkat omkring 100 000 resenärer.

Enligt SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman har strejken bara förlorare.
– Jag kan inte se någon vinnare i det här. Största förloraren är kunden som inte kommer iväg på sin planerade resa. Men jag tror också att pilotföreningen har lidit ganska stor skada vad gäller opinionen. Det här har självklart påverkat uppfattningen om föreningen och medlemmar, säger hon till Resumé, och påpekar även hon att strejken påbörjades vid ett illa valt tillfälle.

Hon understryker att även SAS varumärke har fått sig en törn.
– Människor kommer inte iväg som planerat så det är klart att företagets varumärke tar stryk då.

I en stor annonskampanj som bland annat dykt upp på en helsida i fredagens Di tackar man nu för resenärernas tålamod, med SAS vd Richard Gustafson som avsändare. Det är ett första steg i arbetet med att vinna tillbaka förtroendet.
– Det här är något vi nu får jobba långsiktigt för att vinna tillbaka. Men vi upplevelser en stor förståelse från kunderna om att det var pilotföreningen som gick ut i strejk och inte SAS, säger Karin Nyman.

Tommy Larsson, förhandlingschef på Svensk pilotförening, tror inte att uppfattningen om facket har skadats av strejken. Tvärtom upp lever han att man har fått stort stöd från såväl allmänhet som näringsliv. Han tycker dock att det finns skäl för viss självkritik.
– Spannet mellan vad en SAS-pilot tjänar sträcker sig mellan 30 000 kronor för nyanställda och 90 000 kronor för de som jobbat i omkring 30 år. Dessutom har just SAS piloter haft en skral löneutveckling. De senaste tio åren har man hamnat cirka 20 procent bakom konkurrenterna, eftersom man inte har kunnat följa lönemärket som är normerande för den svenska marknaden. Det här hade vi såklart kunnat kommunicera på ett bättre sätt.

– Men vi har valt att föra förhandlingarna vid förhandlingsbordet och inte via media. Jag tycker att det har varit ett rejält lågvattenmärke från svenska flygbranschens sida när de har pratat i media om sådant som inte har varit föremål för förhandling. Till exempel att piloter ska ha ”rätt till att åka business class”.

Han menar dessutom man inte har samma resurser i Svensk Pilotförening vad gäller att hantera media, vilket har försvårat.

Ni har fått kritik för tidpunkten för strejken. Kunde ni ha valt ett annat tillfälle?
– Inget tillfälle är optimalt för strejk. Det finns alltid människor som påverkas.  



Dela sidan: