Dela sidan:

Ljudboksförlaget Storytel har växt explosionsartat de senaste åren. Nu köper de anrika förlaget Norstedts för 150 miljoner kronor, vars ägare KF har letat efter en köpare de senaste tre åren. En chock i branschen?

Inte för Håkan Rudels, vd på Bonnierförlagen.

– Det var en av de tre kandidaterna vi trodde på som skulle köpa Norstedts. Det är helt logiskt för dem med tanke på möjligheterna.

LÄS MER: Storytel köper Norstedts

Vad tänker du kring affären?
– Ur bokbranschperspektiv är det fantastiskt – äntligen kommer en spelare som vill investera i någon slags storlek i bokbranschen. Det har inte hänt på många år. Det betyder att de delar vår syn på branschen på sikt. Norstedts har inte förändrats tillräckligt. Det blir det lilla förlaget som köper det stora.

Konkurrensmässigt då?
– Det är för tidigt att säga. Norstedts var redan innan utan tvekan den tydligaste och bästa konkurrenten i och med storleken. Nu hamnar de i ett annat sammanhang med Storytel.

Storytel äger redan två traditionella spelare i bokbranschen: Massolit Förlag och B Wahlströms. Båda förvärvade för exakt ett år sedan idag. Under året har de även förvärvat sin danska konkurrent Mofibo.

– De börjar få samma typ av struktur som Bonnier i Sverige. Det är intressant vad det betyder på sikt. Sen är frågan om Norstedts blir en del av Storytel eller ett fristående dotterbolag. Det kan både bli bra och mindre bra, vi får se.

Bonnierförlagen gav sig i fjol in på ljudboksmarknaden på allvar med sin nya tjänst Bookbeat. I och med förvärvet av Mofibo har Storytel en fördel gentemot Bookbeat. Storytel har inte haft tillgång till egna böcker, men med Norstedts i bolaget ändras detta.

– Bookbeat är både en strategisk och ekonomisk satsning. Den går enligt plan och kommer snart passera 10 000 kunder.

Ni känner er inte hotade?
– Nej, det här är spännande. Vi behöver vass professionell konkurrens. Faktum är att en av våra samarbetspartners är Storytel och vi jobbar mycket ihop idag. Vi behöver varandra, säger Håkan Rudels.

Richard Herold, förlagschef på Natur & Kultur säger:

– Storytel var en väntad köpare. Finns samordningsfördelar mellan verksamheterna och Storytel växer snabbt.

Hur tänker ni kring ett konkurrensperspektiv?
– Nu har vi verkligen två jättar i branschen som till stor del kommer att driva på åt samma håll: de breda kommersiella titlarna som funkar i alla format. Gissningsvis blir konkurrensen dem emellan hårdare och det öppnar upp sig för oss som ägnar oss långsiktigt åt kvalitet och djup.

Hur tror du att Norstedts kommer passa in hos Storytel?
– Svårt att säga, Storytel har ju kört hårt med Massolit som de köpte häromåret, jag har svårt att se att de kommer att göra samma sak med Norstedts.

Norstedts omsatte förra året 435 miljoner kronor och gjorde en vinst på 37 miljoner kronor. Storytel räknar att med Norstedts Förlagsgrupp omsätta 900 miljoner kronor i år, skriver Di Digital.



Dela sidan: