I Future Lions tävlar studenter från hela världen. Vanligtvis går det bra för Sverige, så även i år. Två team kommer från Berghs och ett från Beckmans. De resterande två kommer från Sydkorea och Kina.

Resumé träffade alla studentteam för att ta reda på vad som gör deras case speciella.

Här är de vinnande svenska bidragen:

Music Speaks
Sebastian Brännén och Maria Lashari, båda förstaårets ad-studenter på Berghs, fick en väckarklocka när treårige Aylan spolades upp på en grekisk strand i höstas. För att underlätta för flyktingar att assimileras in i samhället räknade de ut att en språkplugin som kopplade ihop glosor med låtar i Spotify skulle hjälpa dem att lära sig språket. Insikten kom sig av att människor lättast lär sig språk genom att använda orden i en kontext.

– Musik är bästa sättet att lära sig språk på. Vi hittade även krönikor och artiklar skrivna av forskare som bekräftade det. Det absolut sämsta sättet är genom att läsa glosor från ett papper. Det blir konstlat även hos SFI, säger Sebastian Brännén.

Att koppla ihop projektet med Spotify var självklart. Enligt duon är det de som arbetar hårdast för att föra samman människor och musik.

Under veckan i Cannes har de fått träffa Spotifys globala kreative chef för att visa upp sin idé – en idé de hoppas att bolaget vill jobba vidare med.

– Men som kreatör räcker det inte bara med att ro hem ett prestigefullt pris en gång. Under tiden här i Cannes har vi fått en massa nya idéer. Man vill bara lära sig mer, säger Maria Lashari, en av två som fick Berghs Framtidsstipendium i höstas.

I framtiden vill de båda gärna jobba på byråer utomlands.

Casefilm:


The Lego Generator
Beckmans ad-studenter Axel Månson Lokrantz, Simon Kraft, Petter Monsen, Tomas Möller och Kristofer Gullard Lindgren tänkte på allt gammalt Lego som ligger i lådorna hemma och som ingen gör någonting med. Utifrån det valde de att skapa en Legomaskin. Tanken är att den som vill kan hälla ner sina gamla legobitar i den, och sedan ger den förslag på nya föremål som kan byggas.

– Vi tycker att den här lösningen stämmer bra ihop med Legos vision. I vårt slit-och släng-samhälle är det här något som skapar nya möjligheter för de Legobitar man redan har. Att bygga upp och bygga om är styrkan hos Lego, säger Kristofer Gullard Lindgren.

AKQA, som anordnar tävlingen Future Lions, har pratat med Lego som varit mycket positiva till studenternas idé. Under eftermiddagen hölls prisutdelningen – något som betyder mycket för gänget.

– Det känns overkligt och väldigt kul. Vi har nämnt ordet surrealistiskt många gånger sedan vi kom ner hit till Cannes. Det är en stor kontrast mot när vi fem träffades för tre år sedan. Häromdagen möttes vi över femton spänn för bränt kaffe och nu är vi här, säger Axel Månson Lokrantz.

Tre av studenterna har redan fått jobb. Axel Månson Lokrantz jobbar på King, Simon Kraft på Edelman Deportivo och Tomas Möller på Happy F&B.

Samtliga är överens om att de i framtiden vill jobba på byråer vars fokus är att "lösa problem", helst med tekniska och digitala lösningar, för uppdragsgivarna.

Casefilm:

Ikea Hållbar
Digital kreatörs-studenterna Filip Myringer, Olga Lillienau, Amelie Farmer, Sofia Bleiweiss och produktionsledningsstudenten Ebba von Zweigbergk tog fram en matlåda med en censor som mäter av bakteriehalten i maten, och via en app kommunicerar på tre sätt: Antingen visar den rött, då är det läge att slänga maten. Visar den gult, är det dags att äta upp den och visar den grönt går det att vänta med att äta.

Appen ger också förslag på vad du kan laga med maten som håller på att gå ut. Tanken är att minska konsumtionen av mat genom att motverka att den slängs i onödan.

– Vi skapade projektet utifrån en tydlig insikt i att många människor slänger sin mat, både innan och efter bäst-före-datumet gått ut, även om den fortfarande går att äta, säger Filip Myringer.

Att studentteamet valde att göra projektet under Ikeas varumärke beror dels på att de är ett hållbart företag, och dels på att det är ett företag som de flesta människor äger en matlåda från.

Även de har under onsdagseftermiddagen fått ta emot pris i Cannes.

– Priset betyder förstås mycket för oss alla och det är en stor bekräftelse att få det här erkännandet. Här har vi fått chansen att testa vingarna, säger Ebba von Zweigbergk och Sofia Bleiwiess.

Gruppen tog examen från Berghs för ett par veckor sedan och ingen av dem har ännu knutit sig till någon byrå.

– Drömjobbet är en byrå där jag får lära mig mycket, vilken byrå det blir spelar mindre roll, säger Olga Lillienau.

Casefilm: