När Cannes Lions allra sista prisutdelning är färdig på lördagen belönades INGO med ett titanlejon, Forsman & Bodenfors med ett guld och DDB Stockholm med fem brons.

Under hela veckan har ställningen mellan Forsman & Bodenfors och INGO varit jämn, så även i slutresultatet. Båda byråerna har ett varsitt Grand Prix och lika många guld, men INGO:s titanvinst och fler silverlejon gör att de vinner den svenska byråkampen.

Under sista kvällen i Cannes utsågs INGO dessutom till tredje bästa byrån i världen i prisutdelningen för "Agency of The Year", efter Alma BBDO och Grey New York.

– Helt otroligt. Fattar det inte. Lilla INGO i Stockholm mot byråer med flera tusen personer. Galet är bara förnamnet, säger en tagen Björn Ståhl, ecd på INGO.

LÄS MER: INGO:s vd firar framgångarna i Cannes: ”Fick nypa mig i armen”

Han sammanfattar vinsterna:

– En helt fantastisk vecka. Vi började med ett Grand Prix och avslutade med Titanium. Galet. Men det kommer inte gratis, vi har medvetet jobbat för att tänka utanför den svenska boxen i snart 5 år. Att ha internationellt perspektiv, och att tänka medianeutralt. Men självklart kunde vi inte drömma om 20 Lejon. Och detta för två olika uppdragsgivare med Svenska Numret och Le Bon, som båda är bra exempel på hur vi jobbar. Vill här passa på att nämna Cohn & Wolf i Stockholm som gjorde ett fantastiskt PR arbete på Numret.

Björn Ståhl passar också på att hylla Forsman & Bodenfors.

– Det är roligt att lilla Sverige har två byråer som slåss där uppe i toppen, och att ha givit F&B en match i Sverige. Hatten av för den byrån. Varje år går dom in och levererar på världsklass nivå. Vilken respekt dom har ute i världen. Förstår faktiskt inte hur dom gör det, men det dom gör betyder oerhört mycket för Sverige.

LÄS MER: Så ska F&B fira vinsten - genom nakendopp

När Cannes Lions 2016 läggs till handlingarna går det att konstatera att festivalen går till historien för svensk del. Det tidigare rekordet på 48 lejon från 2012 har bräckts – och det med råge.

En brasklapp är dock att det var färre kategorier 2012, och således också färre chanser att vinna lejon. Samtidigt har det skickats in fler bidrag till Cannes Lions i år än någonsin tidigare.

Byråtoppen – dag 6
INGO 1 Grand Prix, 1 titan 4 guld, 9 silver, 5 brons
Forsman & Bodenfors 1 Grand Prix, 1 glas, 4 guld, 2 silver, 9 brons
Prime 1 guld, 3 silver, 1 brons
Garbergs 1 product design
Sony Music Sweden 1 silver
DDB Stockholm 6 brons
Åkestam Holst 1 brons
We are yours 1 brons
Acne Advertising 1 brons
Kärnhuset 1 brons