Dela sidan:

I lördags kväll avslutades Cannes Lions-festivalen, populärt kallad "Reklam-VM", med ett flertal vinster för svensk del. Totalt blev det hela 54 statyetter, vilket är all time high

Totalt placerar sig Sverige på plats nummer åtta över de länder som vann mest under Cannes Lions 2016. Det är en stor bedrift i sig. Men när befolkningsmängd räknas in som en faktor blir resultatet än mer imponerade. Enligt branschförbundet Komms sammanställning är det endast Nya Zealand som slår oss på fingrarna över de länder som vunnit flest lejon per capita.

– Våra byråer och uppdragsgivare har i många år uppmärksammats för kommunikation med insikt, kreativitet och mod, men i år lyfts även hur de svenska annonsörerna i sina varumärkeskampanjer väljer att ta det större greppet och adressera de globala frågorna som klimat, yttrandefrihet och equality. Att på festivalen få uppleva hur juryarna och global publik hyllar svensk kreativitet får en att rysa av stolthet, säger Komms vd Jessica Bjurström i en kommentar. 

Flest vinster per land i Cannes Lions 2016

1. USA 354
2. Storbritannien 164
3. Brasilien 90
4. Australien 71
5. Tyskland 63
6. Nya Zeeland 57
7. Frankrike 55
8. Sverige  54
9. Japan 46
10. Argentina 40  

Flest vinster per capita i Cannes Lions 2016

Land Priser Invånare
Nya Zealand 57 4600000
Sverige  54 9800000
Australien 71 24000000
Storbritannien 164 65100000
USA 354 323300000
Argentina 40 43600000
Frankrike 55 64500000
Tyskland 63 81700000
Brasilien 90 206000000
Japan 46 129900000

Byråtoppen 2016:
INGO - 1 Grand Prix, 1 Titanium, 4 Guld, 9 Silver och 5 Brons
Forsman & Bodenfors - 1 Grand Prix, 1 glas, 4 Guld, 2 Silver, 9 Brons
Prime - 1 Guld, 3 Silver, 1 Brons
Garbergs - 1 product design
Sony Music Sweden - 1 silver
DDB Stockholm - 6 Brons
Åkestam Holst - 1 Brons
We are yours - 1 Brons
Acne Advertising - 1 Brons
Kärnhuset - 1 Brons 


Dela sidan: