Dela sidan:

Tidigare under onsdagen kunde Forsman & Bodenfors bekräfta för Resumé att affären är ett faktum: byrån säljs till amerikanska börsnoterade byrånätverket MDC Partners. De har länge varit stolt fristående och ägda av 33 partners i en ekonomisk förening. 

LÄS MER: Forsman & Bodenfors säljs

LÄS MER: Forsman & Bodenfors bekräftar affären: Vi köps upp

Ingos vd Håkan Karlsvärd hälsar från flyget på väg till Washington DC att han är förvånad.
– Det var väl det sista som jag trodde skulle hända. F&B har ju alltid lyft fram sitt oberoende och i den rollen gjort otroligt mycket för Sverige, både inom och utom landet, skriver han i ett sms och tillägger:

– Vi har ju tidigare sett många exempel på stora byråer som säljs och sedan tappar gnistan. Hoppas att Forsman lyckas behålla sin kultur samtidigt som de har kvar sin gamla vanliga attityd och kör på som alltid. Det behövs.

LÄS MER: Så reagerar branschen på F&B-försäljningen

Göran Åkestam, grundare av och tidigare vd på Åkestam Holst är däremot inte alls förvånad över beskedet.
– F&B har nått så långt man kan komma som lokal byrå och då är det här ett naturligt nästa steg. Man vill helt enkelt in i ett större sammanhang precis som vi ville med bildandet av NOA för tre år sedan, utan några andra jämförelser, skriver han i ett mejl.

Du har erfarenhet av att säljas till ett stort nätverk. Vad säger din erfarenhet av det om affären?
– Det finns bra och dåliga exempel. Jag var med när Rönnberg & Co köptes upp av McCann och de nästa fem åren var våra bästa, både kreativt och ekonomiskt. Det handlar om vad nätverket vill åt, på den tiden ville McCann åt Rönnbergs starka kreativa förmåga och så länge vi levererade priser i Cannes och en stabil ekonomi var allt frid och fröjd.

LÄS MER: F&B säljs – här är succébyråns mest uppmärksammade kampanjer

Är det rätt väg att gå av F&B?
– Det kan bara framtiden utvisa, men jag förstår hur de tänker.

Göran Åkestam menar att så länge nyckelpersoner på byrån har lovat att stanna kvar så behöver inte uppköpet ha någon negativ påverkan. 
– Det viktigaste är att man kan behålla den starka kulturen och inte låta sig bländas av möjligheten att sitta på flygplan och åka till nätverksmöten. Det vore ju korkat av MDC att försöka förändra en framgångsrik byrå.

Hur påverkar affären konkurrensen i branschen?
– Inte så mycket, tror jag. Det var en annan tid när alla riktigt starka jobb gjordes av mindre oberoende byråer och de multinationella byråerna var stora tråkiga drakar. Så är det ju inte längre, det är väl bara King och Garbergs av de ledande byråerna som helt och hållet äger sig själva nuförtiden.

LÄS MER: CP+B om nya kusinen F&B: Välkomna till ett nätverk som jobbar med de bästa i branschen

Mattias Palm-Jensen, som grundade numera nedlagda byrån Farfar, gratulerar affären och ser flera fördelar för Forsman & Bodenfors nya situation.
– Är man kreatör och gillar att göra saker så får man plötsligt möjlighet att jobba med de bästa, är man projektledare eller sitter på financesidan så kommer man åt de större budgeterna. Försäljningen handlar knappast om att casha hem – det handlar om att få tillgång till en större arena.

Han menar att det är ett naturligt steg för en byrå som F&B att ta.
– De är bäst i Sverige och har varit det i 227 år. Det finns Det ligger i människans natur att vilja växa vidare och utforska nya arenor.



Dela sidan: