Dela sidan:

Statistiken är förkrossande för Miljöpartiets båda språkrör, då endast 1 ynka procent tycker att de har starkast varumärke, enligt definitionen att de "syns mycket och tillför mest värde till sitt parti". Det visar en undersökning från Novus, beställd av Sveriges Annonsörer, som inför Almedalen listar vilka svenska partiledare som har starkast varumärke. 

Hela var fjärde svensk tycker däremot att Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson har starkast varumärke, vilket innebär att han intar förstaplatsen på listan. Gapet är tämligen långt till Annie Lööf och Jonas Sjöstedt som med sina respektive 14 procent intar andra- och tredjeplatsen. 

Det råder dock stor skillnad mellan kön i undersökningen. 33 procent av männen röstade på Jimmie Åkesson, jämfört med 16 procent av kvinnorna. 

Hela listan – så starka är partiledarnas varumärken

  • Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna, 25 %
  • Annie Lööf, Centerpartiet, 14 %
  • Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet, 14 %
  • Anna Kinberg Batra, Moderata samlingspartiet, 12 %
  • Stefan Löfvén, Socialdemokraterna, 9 %
  • Jan Björklund, Liberalerna, 4 %
  • Ebba Busch Thor, Kristdemokraterna, 3 %
  • Isabella Lövin och Gustav Fridolin, Miljöpartiet de gröna, 1 %
  • Ingen av ovanstående, 8 %
  • Vet ej, 11 %


Dela sidan: