Dela sidan:

Två kategorier är överrepresenterade på Twitter: politiker och journalister. Samma grupp flockas just nu runt vattenhålen kring Donners plats. Följaktligen har Twitter varit det dominerande sociala mediet under Almedalsveckan, både för att få spinn på utspel och sprida journalistik.

Men i år utmanas Twitter som främsta kanal, primärt av Snapchat och Facebooks nya livestreamingfunktion. En analys från företag Notified visar att antalet tweets som handlar om Almedalen var färre under årets första dag jämfört med 2015, vilket ger visst stöd åt tesen.

Expressens Almedalsdynamo Niklas Svensson gör två dagliga livesändningar direkt till sina följare på Facebook – en på morgonen och en från middagsbordet med utvalda gäster. Han tycker att det har fungerat över förväntan.
– Intresset har varit överraskande stort. Min direktsända middag från O´Learys i går kväll har i skrivande stund haft nästan 3000 visningar. I kväll gör jag en ny sådan sändning från Kitchen & Table med bland andra Kommunalchefen Tobias Baudin och KDU:s ordförande Sara Skyttedal, säger han.



Vilken respons får du från tittarna?
– Hittills enbart positiva kommentarer. Men jag måste bli lite bättre på att uppmana tittarna att ställa frågor. Interaktiviteten är ju själva poängen med den här typen av tv-sändningar.

De flesta större medier uppmanar i år sina läsare att följa dem på Snapchat för att få de senaste bilderna och filmsnuttarna från vad som händer i Visbys vimmel. Även bland de politiska växer intresset. Moderaterna var första parti att skaffa ett officiellt Snapchat-konto i våras i nu är följarantalet uppe i nästan 3000 personer, enligt analys- och kommunikationschefen Per Nilsson.
– Många medlemmar i partiet följer oss, men vi vet också att Snapchat domineras av unga människor och vi har märkt att vi får snaps tillbaka från många människor som kanske inte tidigare varit kontakt med Moderaterna, säger han.

Hur använder ni Snapchat under Almedalen?
– Vi vill att så många som möjligt på ett enkelt sätt ska kunna följa Moderaternas aktiviteter i Almedalen och få kika in bakom kulisserna. Men också som ett sätt att kommunicera ut våra budskap.

Emma Blom är vd och grundare av sociala medier-byrån Social Industries. Hon brukar förespråka Snapchat som kommunikationskanal, men är inte säker på att det är särskilt effektivt i just Almedalen.
– Den mest aktiva målgruppen är betydligt yngre än den mest aktiva målgruppen i Almedalen, är i alla fall min uppfattning, säger hon.

Även Facebook Live har fått ett stort genombrott. Hur ser du på potentialen i det under en vecka som denna?
– Generellt sett så tror jag att Facebook live och även YouTube live kommer slå stort, om inte nu så till hösten. Jag tror man har allt att vinna på att satsa på Facebook live och inkorporera det i sina kanalval och sin strategi om hur man ska nå ut. Jag tror dock som alltid att bra innehåll vinner, oavsett om man sänder live eller inte.

Emma Bloms fem tips om hur du lyckas på Snapchat:

1. Innehållet är nyckeln. Du måste skapa ett innehåll som engagerar på Snapchat. Ett enkelt tips för att se om det faktiskt engagerar är att alltid ha ett "call to action", dvs informera inte – utan begär att mottagarna ska snappa tillbaka.
2. Använd andra sociala medier för att driva in följare till Snapchat. Framför allt Instagram, men även Facebook fungerar utmärkt för att driva trafik till Snapchat.
3. Svara dina följare! Snapchat är en chat-app – utnyttja det! Som man ropar får man svar.
4. Var kreativ. Våga använda de redskap som står till buds i appen. Rita, kludda, använd filter och andra överraskande moment. Användare på Snapchat älskar det.
5. Följ andra. Osäker på hur du ska göra – följ andra. Vad tycker du själv är bra? Mindre bra? Det är det hetaste tipset i alla sociala kanaler, men allra mest för Snapchat.



Dela sidan: