Dela sidan:

I lördags träffades Mittmedias styrelse. Man tog då beslutet att utse förre marknadschefen och tidigare vd för Promedia Per Bowallius till vd för lokaltidningskoncernen Mittmedia. Beslutet togs för ett ökat fokus på den "lokala kärnaffären", enligt styrelseordförande Jan Friedman.

LÄS MER: Han är Mittmedias nya vd

Processen har gått fort, menar Per Bowallius, som beskriver händelsen som omtumlande. 
– Det är en otroligt stor utmaning, som jag känner mig väldigt laddad inför. Mittmedia har en väldigt stark position och vi ska fortsätta att arbeta utifrån den. Vi har en väldigt kompetent organisation som har en förmåga att jobba dels med basaffären men också utvecklingsåtgärder inom andra områden, säger han till Resumé. 

Mittmedia har en nytillträdd styrelse som håller på att ta fram en ny strategi. Ledningen har haft som uppdrag att ta fram beslutsunderlag, men Per Bowallius vill inte avslöja vilken riktning som arbetet pekar åt. 
– Det är en sedvanlig förnyelse av det arbetet. Vi försöker förstå den omvärld vi befinner oss i och hur vi kan vara en konkurrenskraftig aktör i den i framtiden. Utmaningen för oss är ju hur vi kan skapa förutsättningar för att vara fortsätta vara en lönsam tidningskoncern som erbjuder våra läsare kvalificerad journalistik och som erbjuder våra företagsmarknadskunder en kvalificerad och effektiv marknadsplats. Det är det som är den stora frågan.

Hur ser du på kritiken om att lokaltidningarna blir mer centralstyrda och mindre lokala med Mittmedia?
– Som jag ser det så syftar centralisering och samordning i att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta ha en lokal närvaro i journalistiken. Om centralisering och samordning inkräktar på den lokala närvaron, så är det inte bra. Det är hela tiden en balansgång: hur mycket ska vi centralisera och hur mycket ska vi ligga kvar lokalt? Jag tycker vi fortfarande klarar den balansgången på ett bra sätt.

Hur ska du hantera frågan?
– I samverkan med medarbetarna på Mittmedia. I en kunskapsorganisation är det nämligen otroligt viktigt att processen är transparant och att medarbetarna inkluderas. Vi måste våga utsätta de beslut vi fattar för en kritisk granskning internt, för att säkerställa att vi verkligen hamnar rätt.

Finns det något som din föregångare Thomas Peterssohn kunde ha gjort annorlunda?
– Det är inte upp till mig att bedöma vad som har gjorts bra eller dåligt tidigare. Jag tittar framåt på hur vi kan ta verksamheten vidare. Det handlar inte så mycket om rätt och fel utan att ha en aktiv process i varje läge vi befinner oss. Men självklart måste vi fortsätta försöka testa med nya koncept, affärer och arbetssätt. En verksamhet som står stilla dör.

Vilka nya affärer kan det röra sig om?
– Vi testar olika varianter. Vi får se. Det är det som är spännande med att jobba med affärsutveckling – ibland är det svårt att se vad som kommer bita och bli något stort, och därför är det viktigt att hela tiden vara aktiv. Vi ska erbjuda något som kunderna upplever är värt att betala för.

Planerar ni att förvärva fler lokaltidningar i närtid?
– Det får vi se. Vi utesluter det inte, men har inga konkreta planer just nu.

Resumé söker styrelseordförande Jan Friedman och avgående vd Thomas Peterssohn. 


Dela sidan: