Dela sidan:

Den svenska spelmarknaden är i omvälvning. En het fråga i Almedalen är spellicensutredningen, som ska vara färdig i mitten av 2018, och väntas innebära slutet för det svenska spelmonopolet.

LÄS MER: Utländska bolag lägger miljardbelopp på reklam i Sverige

Men regeringen har inte tålamodet att vänta fram till dess innan kraven skärps på marknadsföringen. I dagsläget finns det inga särskilda lagar som reglerar spelreklam, till skillnad mot exempelvis alkohol och tobak. Det ska det nu bli ändring på. Den 2 juni lämnade civilminister Ardalan Shekarabi in lagrådsremissen "Tydligare tillståndsgivning enligt Lotterilagen". Här föreslår regeringen krav på måttfullhet i spelreklamen, vilket ska träda i kraft redan den 1 januari 2017.

Enligt regeringens förslag ska en bestämmelse införas i lotterilagen som fastlår att marknadsföring som strider mot kravet på måttfullhet ska anses som otillbörlig mot konsumenter. Den kan då dömas i Marknadsdomstolen med krav om vite.
Exakt vad begreppet "måttfullhet" innebär vill regeringen inte specificera i detalj. Men de nämner bland annat reklam riktad mot unga, mot riskgrupper och med budskap om att spelande kan ge social eller ekonomisk framgång.

I går gästade Ardalan Shekarabi Resumés seminarium om etik i spelbranschen, och han riktade hårt kritik mot hur de oreglerade spelbolagen marknadsför sig i dagsläget.
– Det finns exempel på många aggressiva marknadsföringsmetoder, till och med exempel på marknadsföring specifikt riktad mot riskgrupper och marknadsföring som kan sägas vara riktad mot minderåriga. Vi har en enorm volym på marknadsföring som ligger långt ifrån måttfullhetsgraden, säger han.

Det är fotbolls-EM just nu med mycket reklam för spel. Tycker du att spelbolagen tar ansvar för tillfället?
– Absolut inte. Det är inte bra.

I regeringens ursprungliga lagförslag från september ville de införa krav på "särskild måttfullhet" för spelreklam. Efter kritik från flera remissinstanser väljer de nu att stryka de hårdare kraven som "särskild" medför.

Vad tycker du är måttfull och icke måttfull spelreklam?
– Generellt kan man säga att den verklighet som vi har i dag, där svenskarna utsätts för extremt intensiv marknadsföring på internet och i våra tv-kanaler, inte är måttfull. Det är ingen överdrift att den inte uppfyller måttfullhetskraven som bör gälla vid marknadsföring av den här typen av produkter. Vi kommer behöva ha hårdare regler och en av poängerna med reformen är att få ett system där vi skyddar konsumenterna. Då är marknadsföringsbegränsningar en viktig aspekt. Det menar vi allvar med.

Att införa begränsningar för hur spel får marknadsföras är dock inte oproblematiskt. TV-husen MTG (med bland annat TV3, TV6 och Viaplay) och Discovery Networks (Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport) sänder från London och omfattas inte av den svenska lagstiftningen. Där behöver inte spelbolagen ta hänsyn till de nya kraven på måttfullhet.
– Nej, och det är därför vi behöver ett licenssystem så att alla aktörer som vill verka gentemot svenska konsumenter ska omfattas av en sådan lagstiftning, säger Ardalan Shekarabi.

Svenska Spel och ATG har redan i dag krav på måttfullhet i sin marknadsföring inom ramen för sina tillstånd. Till exempel måste deras reklam vara "socialt ansvarstagande" och får inte upplevas som aggressiv eller påträngande. Det här behöver inte Maltabaserade bolag som Unibet eller Betsson ta hänsyn till, men i ett framtida licenssystem tvingas de underkasta sig svenska lagar.

Tills ett sådant finns på plats riskerar främst de svenska kvällstidningarna, som är tungt beroende av reklamintäkterna från spelbolagen, att gå miste om mångmiljonbelopp.
– Tidningsbranschen har tagit ett eget ansvar och jobbat med självreglering. Där har vi haft en väldigt konstruktiv dialog. Och jag tycker den dialogen har lett till positiva förändringar. De utlandsbaserade bolagen som avser att etablera sig inom ramen för ett licenssystem har också ett stort ansvar att under denna övergångsperiod visa att man menar allvar med självreglering, säger civilministern.



Dela sidan: