Dela sidan:

Thomas Peterssohn sitter tillsammans med sin familj och ser ut över Medelhavet. Det har ännu inte gått en vecka sedan beskedet kom, om att hans dagar som vd för Mittmedia var räknade. 
– Men det var ingen blixt från klar himmel. Det ligger ett halvårs strategidiskussion till grund för det här, och om styrelsen tycker en sak och vd:n en annan så är det fullt naturligt att den senare lämnar. Jag accepterar det till fullo, säger han. 

LÄS MER: Plötsliga beskedet: Mittmedia byter vd

Thomas Peterssohn menar att signaler om att han måste avgå succesivt har växt fram. 
– Vi fick en ny styrelseordförande i januari och tidigt kom vi in i en strategiprocess om hur Mittmedia skulle utvecklas de närmsta åren. Ganska snart blev det tydligt att det fanns en fundamental skillnad i hur vi såg på framtiden. 

Styrelseordförande Jan Friedman har såväl som nytillsatte vd:n Per Bowallius understrukit denna fundamentala skillnad. Allt handlar om Thomas Peterssohns modell som innebär att prenumerationspriserna måste höjas, personalkostnaderna minskas och den framåtlutade digital hållningen bibehållas. 

LÄS MER: Jan Friedman om varför Mittmedia bytte vd: Den digitala affären kommer inte tillräckligt snabbt

Thomas Peterssohn vill ogärna "gå i polemik" med styrelsen och ta ställning i huruvida Mittmedia gör rätt eller fel i att överge hans strategi. Han delger inte heller den nya vägen framåt ser ut att bli för koncernen, men berättar gärna om vad han själv anser är en bra strategi för en landsortstidningskoncern. 

Han poängterar att det i botten funnits en bra lönsamhet i Mittmedia de senaste fem åren, med sammanlagt 550 miljoner kronor i rörelseresultat. Men, menar han, likväl som resten av branschen har man tappat intäkter. 
– Parallellt har vi haft en väldigt offensiv digital transformationsstategi där de digitala intäkterna mångdubblats under den här perioden, med flera hundra procent. Men vi planade ut i 2015.

Och det var någonstans där som osäkerhet om koncernens framtid började växa fram, menar Thomas Peterssohn. 
– Den plan jag hade framför mig innebar en sänkt utgivningsfrekvens och en fortsatt, men försiktig, nedmontering av printverksamheten, framförallt med hjälp av fortsatta besparingar och höjda priser på prenumerationer,

– Samtidigt såg jag framför mig en fortsatt digitala transformation där vi dubblar de digitala intäkterna ytterligare en gång fram mot 2020, säger han och nämner norska A-media som förebild vad gäller att hitta olika former av digitala intäkter, såsom prenumeration. 

Här blottas de "fundamentala" skillnaderna mellan styrelsens och den förre vd:s uppfattningar. Jan Friedman tror inte att de digitala intäkterna kommer tillräckligt snabbt för att kunna balansera "den gamla utgivarmetoden". 
– Om man tycker att den digitala transformationen går för långsamt, vilket jag alltid tyckt, så bör man fundera på att växla upp istället för att ställa sig på bromsen. Digital transformation är ett maratonlopp och det går inte att sluta springa halvvägs. Då kommer man aldrig i mål, säger Thomas Peterssohn.

Friedman menade att man inte lyckades bromsa tappet på prenumeranter tillräckligt snabbt med den strategin som fanns. Hur ser du på det?
– Mittmedias strategi har varit att försöka ta ut så mycket intäkter som möjligt av de prenumeranter som fanns kvar – inte att försöka vända kurvorna. Strategin fungerar inte i all framtid, men det är ett sätt att finansiera den digitala transformationen som successivt måste pågå parallellt med detta. 

LÄS MER: Mittmedias nya vd: "Det är inte bra om centraliseringen inkräktar på den lokala närvaron"

AnnaKarin Lith, redaktionella chefen som avgick så fort hon fick höra att Thomas Peterssohn skulle göra detsamma, menar att gratistidningar kan falla den nya vd:n i smaken vad gäller Mittmedias framtid. Även där skiljer sig Thomas Peterssohns uppfattning.
– Generellt tror jag att dagstidningar måste hålla i både annonsaffären och prenumerationsaffären. Man inte kan förlita sig enbart på annons, framförallt eftersom den börjar bli mer digital, och där möter vi konkurrenter som Google och Facebook som har 75 procent av annonsmarknaden. Så det är strategiskt extremt viktigt att man håller i och utvecklar även prenumerationsaffären både i print och digitala kanaler.

LÄS MER: Mittmedias redaktionella chef om nya vd:n: "Ingen hemlighet att han förespråkar gratistidningar" 

Styrelsen säger att man inte är främmande för att göra samarbeten och/eller affärer med dig i fortsättningen. Hur ser du på det?
– Ja, det är ett initiativ från styrelsen att inleda en sådan diskussion och vi får se vad det betyder. I övrigt vill jag inte kommentera det.

Vad är ditt nästa steg nu?
– Ni är jag sommarledig. Jag har inga konkreta planer för vad som sker i höst, men tar det med ro.



Dela sidan: