Pikachu, Charmander och Mew. De välkända figurerna från det 20 år gamla spelet Pokémon har återvänt i och med att Nintendo i torsdags förra veckan lanserade Pokemon Go i USA, Australien och Nya Zeeland – och skapade en av sommarens absolut största hajper. 

Lanseringen har varit en extrem succé. Bolagets värde har under helgen rusat och man noterar en ökning på 25 procent, motsvarade hela 80 miljarder kronor, enligt flera medier. Spelet beskrivs i USA som landets senaste masshysteri – och den stora mängden användare har överskridit serverkapaciteten. 

Enligt Techleverantören Similarweb spås appen, som är gratis, inom några dagar ha fler dagliga användare än självaste Twitter. Klart är redan att spelet är mer populärt än Tinder bland androidanvändare. 

I en undersökning beställd av Adweek framgår dessutom att Pokémon Go sedan lanseringen den 6 juli och fram till den 11 juli nämnts 6,6 miljoner gånger på just Twitter. 

Vad ligger bakom det här breda genomslaget? Enligt Di Digitals redaktionschef Daniel Goldberg är receptet bland annat att återuppfinna sig självt.

"Nintendos peppiga, färgglada leksaksmonster, välbekanta för alla som vuxit upp under 90- och 00-talen. Det säger mycket om kraften i att släppa lös gamla varumärken på nya plattformar" skriver han. 

Spelet finns ännu inte i Sverige, men det beräknas lanseras i såväl Asien som Europa inom några dagar, rapporterar The Verge. Dock har många börjat använda spelet ändå, genom att använda ett Apple-id som är registrerat i USA, Australien eller Nya Zeeland.  Men innan det officiellt kommer till de svenska mobilerna kan det vara bra att känna till vad det har inneburit för marknadsförare i berörda länder. 

Spelet handlar i korta drag handlar om att söka upp digitala Pokémonfigurer, sedda i din verkliga omgivning, genom skärmen. Du hittar varelserna med hjälp av en gps-karta – som sedan fångas och tränas upp. Tekniken kallas augmented reality (AR). 

Möjligheterna för företagen är många – på både fysiska och digitala plan. Butiker, caféer och varuhus kan skapa erbjudanden baserade på vad användarna behöver. På Best Buy har man till exempel hoppat på hajpen genom att anpassa sina erbjudanden efter spelet: på ett Pokemonbord erbjuder man extrabatterier till telefonen och påfyllning av vätska och energi för alla jägare. Såklart förmedlat via sociala medier. 

Resumés bloggare Mia Breitholtz, på plats i New York, har noterat hur en secondhand-affär råkar befinna sig invid en "Pokéstop", där användarna kan samla virtuella hjälpmedel, vilket innebär att många som spelar kommer just dit. Affärens innehavare har därför satt upp en skylt som bjuder in entusiasterna. 

I spelet finns även en betalfunktion, "The Lure Module", som gör att många Pokémons med hög kvalitet samlas på ett visst utvalt ställe mellan två Pokéstops, högst var 30:e minut, vilket lockar användare dit. Huge Cafe i Atlanta är ett en av de aktörer som testat funktionen, enligt Adage. Kunder som kan uppvisa att de har fångat en Pokemon i fiket får en gratis bulle och gratis laddning. 

Andra varumärken, som M&M, rider på vågen genom fyndiga liknelser eller New Yorks tunnelbana, som använder en Pokémonfigur för att påminna resenärerna om att stå bakom den gula linjen.