När Resumé når Deeped Niclas Strandh, råkar han träffande nog befinna sig på Faluns gator på jakt efter Pokémons
– Det är riktigt roligt. Jag laddade hem det igår med amerikansk användare och istället för att gå till gymmet så sprang jag efter Pokémons i en timme. Jag träffade på säkert 25 personer som gjorde detsamma, klockan elva på kvällen. 

LÄS MER: Pokemon Go är snart större än Twitter – det här bör marknadsförare känna till

Pokémon Go lanserades i USA, Australien och Nya Zeeland i torsdags förra veckan. Redan dagen efter, under fredagen, öppnade hela 3 procent av alla amerikaner appen, vilket motsvarar omkring 10 miljoner personer, jämfört med Twitters 3,5 procent, enligt The Guardian
– Jag tror inte jag har sett en sådan här stark viral utveckling sedan, jag vet inte... Facebook 2007, när det verkligen bara smällde till, säger Deeped Niclas Strandh. 

Bakom framgången ligger flera strategiska aspekter, menar han. Dels att lanseringen sker när det är sommar och folk har tid till spelet, dels att det kommer ut i en samtid då människor uppskattar att röra på sig. 
– Möjligheterna till att interagera med omvärlden har också haft stark betydelse. Både i verkligheten, att man stöter på andra som spelar, och digitalt – det passar utmärkt för att dela med sig av sina framgångar i sociala medier som Twitter. 

De första fem dagarna nämndes Pokémon Go 6,6 miljoner gånger på Twitter, enligt Adweek
– Det är också galet smart att återanvända ett gammalt spel, inte minst just Pokémon som många nördade med på 90-talet, säger han, i likhet med Di Digitals redaktionschef Daniel Goldberg

– De verkar dock inte ha lagt ner så mycket på marknadsföring, utan de har låtit det gå lite vind för våg. Antingen har de varit oerhört kyliga, eller så är taktiken att först testa vara kyliga för att sedan starta en större lansering. Vi får se. Marknadsförare har i varje fall mycket lanseringskunskap att titta närmare på och ta tillvara på här, vad gäller den metoden. 

Som Resumé har berättar tidigare så är det ännu oklart när spelet officiellt lanseras i Sverige, annat än att det lär sker inom några dagar. Många svenskar har dock redan nu börjat spela Pokémon Go genom att följa guider för att komma runt landsspärren. 

Svenska marknadsförare samt butiks- och restaurangägare bör ägna sommaren åt att ladda hem Pokémon Go, lära sig hur det fungerar och tänka på hur man kan rida på vågen, menar Deeped Niclas Strandh.
– Det här kommer att slå även i Sverige. Starkaste målgruppen är nog 25-åringar som tenderar att nörda ner sig extra mycket. Varumärken ska självklart börja titta på realtidsmarknadsföring runt Pokémon Go. Jag gissar att McDonalds kommer vara snabba på bollen, det brukar de vara.  

Det finns i dag inga annonseringsmöjigheter i spelet. 
– Men det kan bli aktuellt, beroende på vilka vägar man väljer att ta, säger Deeped Niclas Strandh, som nämner de geografiska möjligheterna som ett starkare kort i dagsläget.

– Framförallt för butiker och restauranger kan det bli väldigt intressant att titta på möjligheterna att köpa platsbaserade funktioner i spelet som lockar gäster, som många i USA redan gjort. Sen kanske de öppnar för att låta företag sätta upp "gym". Men det blir såklart en balansgång för spelmakarna, om de vill att ICA äger alla "powerups", fortsätter han och syftar med gym till platser där användarna kan träna sina infångade Pokemons. 

Enligt Deeped Niclas Strandh har vi ännu bara sett början av Pokémon Go. Han tror att de sociala delarna i spelet kommer att bli fler. Till exempel kan man komma att koppla det till plattformar som Facebook och Twitter. 
– Jag tror att de behöver göra det för att få riktig fart. På så sätt kan till exempel användare hitta varandra via vänlistorna i Facebook. 

Utmaningen för Pokémon Go är nu att se till att spelet fungerar, menar mediestrategen.
– Just nu är det rätt mycket buggar och krascher, vilket är rätt irriterande. Bäst för deras varumärke just nu är att se till att produkten är stabil, att det utvecklas och fungerar. 

– Nu har de nått nördarna. Nästa steg är att marknadsföra spelet ännu hårdare och mer medvetet för att nå en bredare publik.