Dela sidan:

Candy Crush, WhatsApp, Bumble och nu Pokémon Go. De virala appsuccéerna har genom åren skapat stor buzz hos marknadsförare. Vi är mitt i sommaren och många är sugna på att haka på trenden så snabbt som möjligt. Vi har fått samtal från kunder som undrar om det är läge att kalla in personalen från semester. Men vad kan man egentligen urskilja efter en vecka? Efter att ha följt utvecklingen sedan den släpptes så skulle jag säga att det finns tre aspekter man som marknadsförare behöver känna till om Pokémon Go.

LÄS MER: Det här bör marknadsförare känna till om Pokémon Go

LÄS MER: "Testa spelet och börja tänka realtidsmarknadsföring"

LÄS MER: Efter hajpen: Annonsörer får sponsra i Pokémon Go

1. Det kommer att påverka din marknadsföring vare sig du vill eller inte. Antingen väljer du att inse det och utnyttjar de kommande möjligheterna eller blunda för det och gå miste om fördelarna. Det populära spelet är också en del av en större trend snarare än ett enskilt fenomen. Och det är att traditionell marknadsföring håller på att skakas om i sina grundvalar. Allt som vi trodde vi visste om hur man tar ut ett varumärke, hur man håller ihop kommunikationen och hämtar hem ett budskap med strategiska annonsdetaljer håller på att förändras.

2. Men ta det lugnt. De som är först ut med att haka på en ny trend är inte alltid de som till slut står som vinnare. PR-fördelarna med att bara bli nämnd tillsammans med det nya varumärket kan visserligen vara stora. Men den faktiska effekten i själva spelet? Det kommer att dröja innan vi får rätsida på hur man ska utvärdera.

3. Lär dig av hastigheten. Pokémon Go släpptes för bara en vecka sedan. En vecka. Är det något man ska dra lärdomar av så är det vikten av att ha en varumärkesstrategi som gör att man kan vara snabbare på bollen. En kampanj bör kunna skapas på veckor, inte månader. Sluta planera för 2017 och börja planera för första augusti.

(4. Och för guds skull. Don't Pokémon Go and drive.)

Emma Blom
Vd Social Industries


Dela sidan: