Dela sidan:

I lördags lanserade äntligen Pokémon Go i Sverige, och under söndagen i ytterligare 26 länder. Nu finns det tillgängligt i totalt 34 länder. Resumé har tidigare skrivit om möjligheterna med spelet för såväl marknadsförare som varumärken och en aktör som var snabb på bollen var Media Markt Sverige. 

 

LÄS MER: "Testa Pokémon Go och börja tänka realtidsmarknadsföring"

Felipe Briones, online & digital marketing manager på Media Markt, berättar att koncernen alltid vill vara i framkant när det gäller tekniska innovationer och nya sätt att kommunicera. När så Pokémon Go seglade upp som sommarens hetaste nyhet var det självklart att haka på. 
– Vi såg en möjlighet att göra något tekniskt och roligt och ville såklart passa på medan hajpen är så stor som den är nu. Det är viktigt för oss att vara tidiga på bollen när det gäller tekniska innovationer, eftersom det är det vi står för, säger han och tillägger att augment reality, eller förstärkt verklighet som spelets teknik kallas för, kommer att påverka framtiden. 

LÄS MER: Pokemon Go är snart större än Twitter – det här bör marknadsförare känna till

Redan förra veckan började Media Markt skapa content om Pokémon. Bland annat har man publicerat filmer på Snapchat, Facebook och Instagram, många gjorda av Felipe Briones själv. 
– Vi försökte skapa awarness och lära folk spelet på ett kreativt och lättsamt sätt i humoristisk ton. Jag har lagt upp videor på Snapchat där jag själv fångar Pokémons. Dessutom hade vi en grupp på Medborgarplatsen där vi visade hur man använder "lure moduls" och spelade med folk. 

– Responsen har varit väldigt bra från både unga och vuxna. Många är nyfikna. 

Men själva huvudnumret hölls under söndagen, efter att Pokémon Go lanserats i Sverige. Först, i samband med lördagens release, skapade man ett sponsrat event på Facebook som enligt Media Markt har nått omkring 800 000 personer. Där marknadsförde man att samtliga varuhus i landet aktiverar "lure moduls" vid närmsta pokéstop under söndagen, vilket innebär att ovanliga och eftertraktade Pokémons kommer att dyka upp där var trettionde minut. 
– Vi fick många kommentarer och hade hög engagemangsgrad på eventet, majoriteten positiva. Många tyckte det var ett smart och roligt sätt att marknadsföra på och skrev att de skulle mötas upp vid en butik. 

I butikerna laddade man upp med användbara tillbehör för alla jägare, i form av mobilhållare till cykeln, portabla laddare och energidryck. Precis som övriga i landet präglades dagen dessvärre av många krascher, då spelet överbelastades till följd av att det lanserades i så många länder. 
– Vi var tydliga innan med att det kunde bli problem som vi inte kunde styra över. Men i övrigt gick allt bra och vi är mycket nöjda. 

Felipe Briones kan inte redovisa någon uppgång i försäljning – men det var inte heller målet med kampanjen. 
– Huvudsyftet var inte försäljning utan att tillsammans med den här Pokémon-generationen visa att vi tycker att sådant här är roligt och att vi hänger med. 

Nu planerar man för att jobba vidare med Pokémon Go. 
– Man kan ansöka om Pokéstops och gym och det har vi redan börjat göra. Men allt är fortfarande väldigt nytt och vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, vi försöker helt enkelt vara väl förberedda. Många kunder vill att vi har Pokémonevent igen och det lyssnar vi på, och vi ska försöka göra det ännu bättre nästa gång. 

LÄS MER: Efter Pokémon Go-hajpen: Annonsörer får sponsra platser


Dela sidan: