Dela sidan:

Imorgon den 20 juli infaller ölets dag, åtminstone enligt Sveriges Bryggerier som instiftade dagen 2012. Inför firandet har Sveriges Annonsörer tillsammans med Novus undersökt svenska folkets inställning till olika ölvarumärken. 

På frågan "Vilket ölvarumärke föredrar du i sommar?" svarade 12 procent Mariestads Export, vilket innebär att den ölsorten hamnar på förstaplatsen. Än mer populär var ölsorten i åldersgruppen 65–79 år, där hela 23 procent angav Mariestads Export. 

Två på listan kom Staropramen, som inte minst går hem i åldersgruppen 30–49 år. Just Staropramen är samtidigt på plats 19 över mest sålda öl på Systembolaget 2015. 

Sofiero Original däremot, som knep andraplatsen på Systembolagets lista, har bara en procent av de tillfrågade röstat på, när de fått frågan om vilket ölvarumärke de föredrar i sommar. 
– Det vi kan konstatera är att det skiljer sig en del från vad man säger att man föredrar för öl till vad man sedan konsumerar. Smaklökarna och ens preferenser säger en sak och plånboken och ens konsumtionsmönster en annan, kommenterar Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

20 procent av de 1023 tillfrågade svarade att de inte dricker eller köper öl. 

Sommarens ölvarumärke – här är hela listan

  • Mariestads Export 12 %
  • Staropramen 10 %
  • Carlsberg Export 4 %
  • Norrlands Guld Export 4 %
  • Carlsberg Hof Organic 3 %
  • Falcon Export 2 %
  • Bellman 1 %
  • Bryggmästarens Premium Guld 1 %
  • Pripps Blå Export 1 %
  • Småland 1 %
  • Sofiero Original 1 %
  • Spendrups Premium Gold 1 %
  • Åbro Original 1 %
  • Blågul 5.2 0 %
  • Fagerhult Export 0 %
  • Fem komma tvåan 0 %
  • Kung 0 %
  • Pripps Extra Stark 0 %
  • Sofiero Guld 7.5 0 %
  • Stockholm Festival 0 %
  • Dricker/köper inte öl 20 %
  • Annan 4 %
  • Ingen av ovanstående 14 %
  • Vet ej 9 %


Dela sidan: