Det har väl knappast undgått någon vad som är sommarens stora hype. Pokémon Go har fullständigt exploderat i världen. I USA fick appen på nolltid fler nedladdningar än datingappen Tinder och har nu fler aktiva användare än Twitter. I Sverige så lanserades spelet 16 juli även om många redan innan hade sett till att ladda ner spelet.

Vi gjorde en jämförelse med sökningar på Google på fotbolls-EM som är sommarens just nu andra största händelse efter Pokémon Go. Söktermen EM 2016 hade under juni över 1,8 miljoner sökningar och även om vi inte har någon sökvolym för Pokémon Go än så talar kurvan nedan sitt tydliga språk, Pokémon är hetare än Zlatan och övriga fotbollsstjärnor i Europa.

Pokémon Go lockar en bred publik, allt från insatta gamers till nyfikna föräldrar. Appen får folk i rörelse då du måste ut och upptäcka platser, hitta Pokéstops och besöka Pokémon Gym. Detta innebär att spelare kommer upptäcka nya platser, röra sig över stora ytor och vara villiga att ”gå en extra mil” för att bli en bättre Pokémon-jägare. Så då är frågan, hur kan ni som företag dra nytta av detta?

LÄS MER: Pokémon Go i Sverige – så drog Media Markt nytta av premiärhelgen

Batteri och ström
Spelet slukar batteri i telefonen och kommer därför innebära att den hängivna användaren vill ha telefonen igång hela dagen utan batteritorsk. Det är därför ett ypperligt läge att nå ut med budskapet om ni kan erbjuda laddning av telefoner eller kanske säljer powerbanks för portabel laddning (sökningarna efter Powerbanks har fullständigt exploderat på Google). Eller varför inte sätta upp en tillfällig laddningsstation som en del av ett event?

Mobildata
Precis som batteri så slukar spelet även stora mängder mobildata, ett problem som framförallt uppstår för den yngre målgruppen som oftare har en mindre surfpott. Detta innebär att fler kommer behöva uppsöka platser med fritt WiFi, så om ni har möjlighet att erbjuda detta, låt det då synas.

Pokéstops och Gym
En viktig del av spelet är det som kallas Pokéstops och Gym. Det är här man kan samla på sig saker som du behöver i spelet, träna dina Pokémons och utmana andra spelare. Dessa platser hittar du på mer eller mindre kända platser och sevärdheter och drar mycket Pokémon-jägare. Spelet är alltså inte bara ett tillfälle att bli en bättre Pokémonspelare utan också en möjlighet att upptäcka en stad eller plats. Finns det några Pokéstops eller Gym nära er? Utnyttja detta i er kommunikation och se till att synas med ert varumärke i anslutning till dessa platser. Vill man gå ett steg till så kan man också se till att sponsra upp de så kallade Pokéstopsen för att de ska locka Pokémons, detta kommer också locka många användare.

Niantic som utvecklat spelet har också gett indikationer på att företag framöver kommer kunna sponsra och äga egna gym för att locka besökare. Det ser också ut som att Niantic inlett ett samarbete med McDonalds. Vi kommer hålla ögon och öron öppna för denna möjlighet.

Pokémon-kampanjer och events
Ta tillfället i akt, prata Pokémon i er kommunikation och skapa content runt det. Lyft produkter som kan underlätta spelandet eller på annat sätt kan relateras till spelet. Denna hype kommer så småningom dala, men kan man just nu få in detta i sin kommunikation så kommer det väcka stor uppmärksamhet. En kampanj, ett event eller ett humoristiskt inlägg i sociala medier kommer kunna få stor spridning och stort genomslag.

LÄS MER: "Testa Pokémon Go och börja tänka realtidsmarknadsföring"

LÄS MER: Det här bör marknadsförare känna till om Pokémon Go

LÄS MER: "Pokémon Go är en del av en större trend snarare än ett enskilt fenomen"

Det är med andra ord bara kreativiteten som sätter gränser för vad ni kan göra, med rätt budskap kommer detta kunna locka många besökare till platser, butiker, gallerior etc. För kom ihåg: ”Gotta catch ‘em all”.

Oscar Träff – level 10 and still leveling
Digital Specialist, Keybroker
oscar.traff@keybroker.com