Dela sidan:

Redan tidigare har det kommit uppgifter om att Pokémon Go har inlett ett samarbete med snabbmatskedjan McDonalds, efter att användare upptäckt koder i spelet som indikerat att speltillverkaren Niantic och McDonalds har något på gång. 

Niantic har i intervjuer berättat att företag och varumärken ska ges möjlighet att köpa sponsrade platser i spelet. En sponsor kan till exempel skapa ett "gym" på en viss utvald plats, det vill säga där användarna kan mötas och träna, eller ha tvekamper med, sina Pokémons. 

LÄS MER: "Testa Pokémon Go och börja tänka realtidsmarknadsföring"

Enligt källor till Techcrunch ska nu Niantic och McDonalds ha kommit överens om att snabbmatskedjan innehar gym på 3 000 restauranger i Japan i samband med lanseringen i landet. Uppgifterna korrelerar med "säkra" källor som redan i torsdags berättade för Gizmodo att parterna kommit överens om sponsrade gym. 

Tanken var att Pokémon Go skulle lanseras i spelets födelseland Japan i dag, onsdag. Men efter att ett mejl från McDonalds interna kommunikationsavdelning läckt under morgonen har man skjutit på lanseringen, skriver Techcrunch. Förseningen ska också bero på att man är rädda att servrarna inte ska klara den heta lanseringen. 

Enligt rapporter kan lanseringen i Japan komma att ske under torsdagen. Eller senare. Det är med andra ord fortfarande oklart när det inträffar. 

LÄS MER:  Det här bör marknadsförare känna till om Pokémon Go 

Under tisdagen började dessutom McDonalds sälja barnmenyer med Pokémonfigurer i, vilket har fått McDonalds i Japan att stiga på börsen.

Nu återstår det att se vilka effekter de sponsrade gymmen får. 

Varken McDonalds eller Niantic har bekräftat uppgifterna om de sponsrade gymmen, men källorna uppges vara starka. 


Dela sidan: