Dela sidan:

Det har rapporterats flitigt om att Verizon vill lägga vantarna på det ikoniska webb-varumärket Yahoo. När den amerikanska börsen öppnade på måndagen står det alltså klart att telekomföretaget Verizon köper Yahoo för 4,8 miljarder amerikanska dollar, cirka 40 miljarder svenska kronor.

Ägarna har velat sälja krisade Yahoo i flera månader. Pengarna betalas kontant och Yahoo kommer att integreras med AOL, ett annat starkt varumärke som telejätten köpte för 38 miljarder kronor i fjol.

Yahoo, som erbjuder bland annat sök, liverapportering och andra digitala produkter, har idag över en miljard månatliga användare, inklusive 600 miljoner aktiva mobilanvändare. I Verizons köp ingår tjänster som Yahoo Finance och bildtjänsten Flickr. Yahoos patentportfölj ingår inte i försäljningen. 

– Yahoo och AOL populariserade Internet. Det är poetiskt att gå samman med AOL och Verizon när ni nu går in i nästa kapitel på att uppnå framgång i mobilen. Vi har en fantastiskt, lojal, erfarna och kvalitet team, och jag kunde inte stoltare över våra framgångar hittills. Jag är glad över att utöka med denna affär, säger Tim Armstrong, vd för AOL.

Under Armstrongs tid har AOL inveserat i flera globala varumärken såsom The Huffington Post, TechCrunch och Engadget.

Yahoos uppskattade värde var under dess storhetstid 125 miljarder dollar.



Dela sidan: