Dela sidan:

I januari gav konsumentminister Per Bolund (MP) beskedet att Sverige inom två år ska införa en åldersgräns i sociala medier som Facebook, Instagram och Snapchat.

– En förordning som man tagit på EU-nivå säger att det ska vara en 16-årsgräns med möjlighet att gå ner till 13-årsgräns, sade Bolund till SVT.

LÄS MER: Åldersgräns på sociala medier - så reagerade branschen

Sveriges Annonsörer har tillsammans med Novus genomfört en studie av svenskarnas inställning till reklam. Detta år även med frågor kopplade till sociala medier.

Undersökningen visar att svenskarna är för att sätta åldersgräns i sociala medier. Åtta av tio (83 %) har svarat att de anser att åldersgräns är bra, 40 procent säger att den ska ligga i åldrarna 15-16 år. Av 65-79-åringarna anser 92 procent att det bör sättas åldersgräns i sociala medier.

– Flera sociala medier har idag redan åldersgränser och svenska folket ställer sig positiva till detta. Framförallt är det kvinnor och äldre i samhället som är för att inte släppa in alltför unga i sociala medier, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Totalt har 1 038 intervjuer genomförts. Hela rapporten släpps den 1 augusti.



Dela sidan: