Dela sidan:

Den hyllade ICA-såpan har vunnit flera reklamtävlingar, lyft fram människor från andra länder och med olika sexualitet.

LÄS MER: ICA lyfter fram mångfalden – här är Stigs nya kollega

En ny mätning från GenderTime visar dock att ICA:s reklamsåpa har en kraftig mansdominans. Enligt mätningen, som genomförts på 359 avsnitt mellan 2006 fram till juli 2016, har såpan tre gånger fler manliga än kvinnliga karaktärer på rollistan. Männen har dessutom fått 81,2 procent taltid genom åren.

– Det här är ett väldigt bra exempel på hur svårt det är att hålla olika diskrimineringar i huvudet samtidigt. Det visar hur stark den manliga normen är i praktiken. Vi hyllar reklamsåpan för sitt inkluderande anslag men reagerar inte alls på att den ger kvinnor mindre utrymme än genomsnittet på bara 30 procent för media, säger Fredrik Eklöf, jämställdhetskonsult och en av grundarna av GenderTimer, i en kommentar.

Han fortsätter:

– Fenomenet är inte ICA:s fel, men det här är ett bra exempel på hur den manliga dominansen fungerar.

ICA:s reklamfilmer har sänts i 14 år. Reklambyrån King ligger bakom filmerna.



Dela sidan: