Dela sidan:

Det är amerikanska branschtidningen Adweek som tar upp annonsen. Hotellkedjan Hiltons annons i printupplagan av Travel + Leisure visar ett gaypar i sängen tillsammans, som lyssnar på musik och håller om varandra.

Nu har organisationen American Family Association, som förespråkar kristen etik, fått 50 000 personer att skriva under en protest och lämnat till chefredaktören Nathan Lump. De skriver att om Hilton "tänker annonsera i 'mainstream media', så borde de annonsera med bilder som reflekterar en familjevänlig atmosfär."

Vad de kanske inte hade räknat med var mothugget från Nathan Lump. Han är själv gay och gift och har nu svarat med att skriva ett långt brev om varför han är stolt över att de publicerade annonsen. Brevet har fått stor spridning och applåder i sociala medier.

"Var och en har rätt till sin åsikt, och att uttrycka det på ett juridiskt och respektfullt sätt, men framförallt, att fullständigt avvisa hyckleri av något slag, och det tror jag att de flesta seriösa resenärer också gör. Hyckleri fungerar bättre för människor som stannar hemma", skriver Nathan Lump och fortsätter:

"Jag applåderar våra partners Hilton som skapade annonsen, och jag tackar dem för att de ville placera den hos oss."

Även Hilton står bakom annonsen: "Hilton Worldwide är ett globalt företag av olika kulturer som betjänar olika gäster. Vi är stolta över att skildra och spegla våra gästers mångfald i vår reklam", skriver de i ett uttalande.



Dela sidan: