Dela sidan:

Sommarledigheten börjar lida mot sitt slut och de lata dagarna byts nu ut mot kontorstugget. Vi på Resumé har hållt igång hela sommaren, men inser att några av er (hälsosamt nog?) har missat vad vi skrivit om. Här kommer därför en sammanställning av det viktigaste och mest engagerande under sommaren 2016. 

Mittmedias plötsliga vd-byte 
Medan många befann sig i Almedalens rosédimma meddelade Mittmedia att vd:n Thomas Peterssohn hastigt lämnar. Orsaken var en spricka mellan honom och styrelsen kring mediekoncernens strategi framåt. Istället tog den förre Promedia-vd:n Per Bowallius över. Även Mittmedias redaktionella chef Anna Karin Lith valde att hoppa av med omedelbar verkan. Här är våra intervjuer med de inblandade: 

Mittmedias nya vd: "Inte bra om centraliseringen inkräktar på den lokala närvaron"

Mittmedias redaktionella:"Ingen hemlighet att han förespråkar gratistidningar"


Avgående vd:n: "Mittmedia behöver dra ner på utgivningen"

Jan Friedman: "Den digitala affären kommer inte tillräckligt snabbt"

Pokémon Go-febern 
Få har förmodlingen missat hur horder av människor driver runt i jakten på nya Pokémon-figurer. Nintendos augmented reality-spel har öppnat dörren till en rad nya möjligheter för både medier och annonsörer. Här är ett urval av allt vi skrivit om hajpen: 

Pokémon Go snart i Sverige: "Testa och börja tänka realtidsmarknadsföring"

Pokémon Go snart större än Twitter – det här bör marknadsförare känna till

Fyra tips för dig som vill använda Pokémon Go i marknadsföringen

MTR Express PR-knep: gratis Pokémon Go-tåg

Hon blir Sveriges första Pokémon-redaktör

Robert Lauls kärleksflytt
Sportbladet-profilen Robert Laul tar tjänstledigt för att flytta till USA med SVT-korren Carina Bergfeldt. Det berättade han i en intervju med Resumé.
 – Nu ska jag bli hemmaman i Washington, sa han.

Steve Angellos reklamfiasko
Bara ett halvår efter start – Jesper Pålssons och Steve Angellos byrå Made by Forest lägger ned reklambyrådelen. Teamet har slimmats och man diskuterar hopslagning, kunde vi avslöja.  

Hilton annonserade med gaypar – mötte raseri
Ett gaypar som lyssnar på musik i en säng. Hotelljättens Hiltons annons i Travel + Leisure blev en stor snackis – men fick också kritik. Reklamen försvarades både av den homosexuella chefredaktören och Hilton själva.

Michelle Obamas kraftfulla tal hyllas över hela världen
"When they go low, we go high". Michelle Obamas ord blev ikoniska på demokraternas konvent och fick sociala medier att svämma över.

Branschprofilernas sommar
Resumé passade även på att fråga några branschprofiler hur de spenderade sommaren. Läs några av dessa här: 

Sofia Olsson Olsén: "Läser alltid om minst en Hemingway"

Spotifys Sofie Grant: "Det är alltid full fart"

Peter Wolodarski: "Kan inte minnas en så extrem nyhetssommar som denna"

Olof Lundh: "I den här branschen vet man aldrig vad som sker"



Dela sidan: