Dela sidan:

"FÖRSTA DAGEN! Jag skiter i om det är Photoshop, tänker isf låtsas att det är sant", skrev en imponerad Caroline Jungsand, vd på Juno, efter att kollegan Per Frykebrant lagt upp en bild på Instagram. På bilden står han i en selfie tillsammans med Hillary Clinton efter ett av hennes tal, bara timmar efter att han landat i Las Vegas den 20 juli.

Före avresan hade Per Frykebrant sagt i intervjuer med svenska medier, att han inte tog det för troligt att han skulle få träffa den amerikanske presidentkandidaten under sin tid i USA.

Men det gjorde han – helt utan Photoshops hjälp.

– Jag sa hej, bad om en selfie och fick utbyta några ord med henne. Jag var superjetlaggad och det här var verkligen att kastas in i hetluften direkt. Jag gav henne en kram och tackade henne, säger Per Frykebrant.

Bilden slog personligt rekord i gillamarkeringar såväl på Instagram som på Facebook.

Foto: Brad Zucroff/Polaris, Montage: Resumé

Även om Per Frykebrant är hemma i Sverige igen är Hillary Clinton fortfarande högst närvarande. I Junos lokaler på Gamla Brogatan i Stockholm finns ett konferensrum döpt efter demokraternas kandidat. På bordet ligger två böcker om Hillary Clinton prydligt och väntar på nästa läsare. Per Frykebrants laptop pryds med stickern: "Juno for Hillary" i rött och blått.

Själv gillar Per Frykebrant rosa. Såväl skjorta som mobilskal matchar rummets väggar.

På Juno har han jobbat i nästan precis ett år. Under utbildningen på Berghs anordnade Per Frykebrant studenttävlingen 48h, där Caroline Jungsand var juryordförande. Några veckor efter tävlingens slut stötte de ihop på tunnelbanan och började prata om cv:n. Caroline Jungsand hävdade med bestämdhet att det bästa typsnittet att använda vid jobbsökande var Helvetica. Per Frykebrant erkände att han brukade använda Arial.

– När jag kom fram till skolan bytte jag typsnitt på mitt cv till Helvetica och skickade över till henne. Det gick några månader, men dagen innan jag skulle ta examen ringde hon och frågade om jag var intresserad av att komma och träffa dem. Jag var i rekryteringsprocessen för några andra byråer, men så fort hon ringde visste jag att jag skulle tacka ja.

Samtidigt var terminen precis slut och den skrala CSN-kassan gjorde sig påmind i plånboken.

– Det var fem dagar mellan hennes samtal och vår intervju, där jag bara åt ris och remouladsås. Jag kom till det första mötet, var dåsig i huvudet och gjorde ett ganska dåligt intryck, tyckte jag själv. Men jag fick ju komma tillbaka, så ris och remouladsås är kanske att rekommendera.

Att valet föll på Juno beror på flera saker.

– Juno är perfekt för mig på så många olika sätt. Eftersom jag är ganska ny i branschen var det viktigt för mig att komma till en mindre byrå. På så sätt har jag större möjligheter att testa på olika roller. Samtidigt kände jag till Juno sedan tidigare och såg upp till dem – som jag tror var den enda byrån i Sveriges Kommunikationsbyråer som var helägd av kvinnor. Byråns engagemang för hållbarhet spelar också stor roll.

Du har sagt i en tidigare intervju att du redan innan du började på Berghs visste att du ville arbeta med en kombination av hållbarhet och kommunikation. Varför är det viktigt för dig?
– Hållbarhetsfrågan är det enda som jag är genuint oroad över. Vi kommer inte att förstöra vår planet – det är en stor sten som svävar runt i rymden. Men vi kommer inte kunna överleva som art på planeten om vi behandlar den som nu. Precis som många andra vill jag ha barn. Fortsätter vi så här, kommer det inte finnas mycket av en värld kvar att föda in barn i. Jag är genuint oroad över utvecklingen, eftersom det finns ett så litet engagemang för frågorna runtom i världen – inte minst i USA. Den mest akuta frågan för min generation och vår tid har tyvärr också minst engagemang.

Just hållbarhetsfrågan var också en av anledningarna till att han ville engagera sig i Hillarys kampanj.

– Om Donald Trump blir president är det en katastrof för alla, eftersom han själv säger att klimatförändringar är en konspiration av den kinesiska regeringen för att skada amerikanska företag. Vi har inte råd att världens mäktigaste person säger sådana saker.

Per Frykebrant var inte bara beslutsam i valet av byrå och hjärtefråga. När det var dags att välja karriärbana var planen tydlig. Efter studenten arbetade han som sportreporter på Nya Wermlands-Tidningen samtidigt som han läste journalistik vid Molkoms Folkhögskola. En dag höll pr-experten Paul Ronge en föreläsning om sin nya bok, dessförinnan hade Per Frykebrant varken hört talas om byråer eller konsulter.

– Sedan var det första jag gjorde att ringa upp några byråer i Stockholm för att kolla vad man skulle plugga för att få jobba med pr. De svarade att en del pluggat statsvetenskap, andra marknadsföring, journalistik eller pr. Naiv och smådum som den 20-åring jag var lade jag upp en plan för att ta examen i alla ämnen och börja jobba med pr. Och jag lyckades hålla mig till den planen.

Du måste vara väldigt målinriktad.
– Mitt första äventyr var när jag flyttade till USA för att plugga marknadsföring i Kalifornien. Det är ju många som åkt iväg ensamma och pluggat utomlands, men klarar man sådant, är det svårt att ge upp saker. Efter den resan har jag aldrig gett upp någonting. Jag skulle säga att jag blivit målmedveten av planen, snarare än att jag gjorde planen för att jag var målmedveten.

Det var också målmedvetenheten som tog honom till USA under sommaren för att ställa upp som volontär för Hillary Clinton.

Först efter idogt tjatande – närmare bestämt ett halvårs påtryckningar – fick han ett ja på att åka över Atlanten för att hjälpa till med kampanjarbetet. Per Frykebrant har tidigare pluggat och engagerat sig politiskt i Kalifornien, vilket gav honom kontakter som hjälpte honom att få in en fot hos Hillarys kampanjteam.

Att han skulle till Nevada stod klart bara någon vecka före avresa. Eftersom kampanjarbetarna till stor del jobbar ideellt erbjöd demokraterna ingen lön, men ett boende. Men Per Frykebrant tackade nej till det.

– Jag ville inte bo tillsammans med andra kampanjarbetare, utan känna av pulsen. I stället fixade jag ett eget boende via Airbnb och hamnade med två supportrar för Donald Trump. Det var jätteintressant. Mitt mål var att konvertera dem. Jag lyckades inte med det, men konverterade deras kompisar.

Hur gjorde du då? Ge mig ditt bästa argument.
– Den som vinner valet kommer att bli den mäktigaste presidenten på väldigt länge, den kommer förmodligen att få tillsätta tre stycken domare till högsta domstolen. Om Hillary vinner skulle demokraterna få en obscen majoritet i HD – där alla stora förändringar i USA görs. Vi skulle ganska snabbt få se en reformering av vapenlagarna och reformer vad gäller kvinnliga rättigheter. Om Donald Trump skulle få tillsätta tre domare är det svårt att veta vad som skulle hända. På grund av att domarna sitter på livstid kommer nästa president att avgöra en mycket stor del av våra barns framtid.

Han pekar på något han tycker att svenska politiker kan dra lärdom av vad gäller det amerikanska presidentvalet.

– Folk ställer sig ofta frågan hur det kunde bli så här, vad det är Donald Trump gör för att få så stort genomslag. Men ända sedan Barack Obama blev president för åtta år sedan har republikanerna ställt frågor om Obamas medborgarskap, religion, hur det kommer sig att "folk väller in över gränserna i miljontals och våldtar och mördar". När du ställer den typen av frågor under lång tid är det rimligt att det kommer en Donald Trump och levererar svar. Där kan vi dra lärdomar både i Sverige och i Europa.

LÄS MER: Sommaräventyret i USA - han ska jobba med Hillarys presidentvalskampanj

Dagarna i Nevada var relativt lika varandra. Per Frykebrant började jobba vid niotiden med att prata med människor i sitt tilldelade distrikt för att försöka få dem att rösta. Kampanjen är uppbyggd som Obamas 2008 och 2012 – att volontärerna tilldelas egna områden som de ensamma är ansvariga för.

– Min uppgift var att värva volontärer, hålla huspartyn och bjuda in demokrater till olika events. På eftermiddagarna höll jag mig inne på kontoret. Jag ringde över 1500 samtal totalt, och kommer aldrig vara rädd för att ringa ett enda telefonsamtal igen.

Han minns ett av samtalen extra väl.

– Det var med en kvinna som jag försökte värva som volontär. Hon hade varit aktiv i demokraterna länge och jobbat på varenda kampanj. Jag tänkte att jag hade lyckats värva henne, men när jag frågade om hon inte skulle komma in och jobba på kontoret svarade hon att hon inte vågade engagera sig på grund av sin hudfärg. Det var en spark i magen – en väckarklocka om att läget är väldigt polariserat. Det var en reality check på vad det är för typ av kampanj som Donald Trump kör.

En annan händelse har också etsat sig fast. Efter demokraternas konvent i slutet av juli vände opinionssiffrorna som bara dagar innan varit till Donald Trumps fördel.

– När Trump gått om Hillary i opinionsmätningarna tog folk som jobbade med kampanjen det personligt. Folk blev tysta och inåtvända och det var allmänt dålig stämning. Efter konventet vände det. För två veckor sedan hade jag sagt att Trump skulle vinna, nu tror jag inte det. Men det är viktigt att ha i åtanke att en enda händelse kan välta omkull opinionen. Vad skulle en terrorattack i USA göra för Trumps opinionssiffror?

Foto: Andreas Elgstrand.

På vilket sätt har du haft användning av dina pr-kunskaper när du varit i USA?
– Jag var där samtidigt som hajpen med Pokémon Go. Då var det lätt att bemanna alla Pokémongym i Las Vegas med röstregistreringsstationer, så kidsen kunde gå dit och registrera sig.

Men han poängterar att alla inte behöver åka till USA för att bidra med förändring.

– Jag hade förmånen att kunna förverkliga det här – och samtidigt berätta i intervjuer om varför jag tycker att det är viktigt. Tänk om två studenter öppnade upp sin studentlya för asylsökande eller om den ensamstående mamman bjuder in till middagar för ensamkommande flyktingbarn. Det är klart att en lokaltidning skulle tycka att det vore intressant att skriva om – då skulle de kunna prata om det och tillsammans nå ut till hela Sverige via media. På så sätt kan den enskilda individen förändra världen genom kommunikation.

– Alla har en megafon, det gäller bara att slå på den. Det är svårt att förändra världen själv, men lätt att vara en del av mosaiken. Att jag jobbade med Hillarys valkampanj kommer inte vara anledningen till att hon vinner i november. Men det är ganska kul att tänka tillbaka på att jag var en del av mosaiken som la grund till den historiska händelsen.

Plus att du då har tagit en selfie med USA:s president.
– Ja, exakt.

FAKTA / Per Frykebrant
Ålder: 27 år
Född: Karlstad
Bor: Mälarhöjden i Stockholm
Familj: Mamma, pappa och bror
Gör: Konsult på Juno PR
Utbildning: Folhögskoleexamen i journalistik, associate degree i marknadsföring vid Santa Barbara City College, kandidatexamen i statsvetenskap och pr och strategisk kommunikation på Berghs.
Karriär i korthet: Reporter och redigerare på Nya Wermlands-Tidningen, pr-ansvarig på reklamtävlingen 48h, konsult på Juno och kampanjarbetare för Hillary Clinton.
Gör på fritiden: Förkovrar sig i hållbarhet, är politiskt intresserad och är en stor anhängare av fotbollslaget Tottenham.
Senast lästa bok: "Den längsta kampen: Hillary Clintons väg till makten" av Martin Gelin.
Filmtips: Dokumentären Weiner om den skandalomsusade kongressmannen Anthony Weiner.
Medievanor: Resumé, fråge- och svarsajten Quora, Medium och Twitter.
Förebilder: Har inga personer som förebilder, eftersom han inte vill bli besviken när de begår ett snedtramp. Jag ser upp till Obamas retorik, Hillarys ambition och mina egna kolleger – de har gjort en sådan resa med Juno. En annan förebild är mamma.
Oanad talang: Är lukt- och smakblind.
Hissar: Sven Melander
Dissar: Sexistisk rapportering från OS i Rio
Pokémon Go-level: 14!

Foto: Brad Zucroff/Polaris, Montage: Resumé



Dela sidan: