Dela sidan:

DN: Mittmedia kan göra sig av med 75 procent av journalisterna
Igår kväll publicerade Dagens Nyheter uppgifter från Mittmedias styrelsemöte den 2 juli, då den förre koncernchefen Thomas Peterssohn tvingades sluta och Per Bowallius tog över. Tidningen berättar om två möjliga strategier som drogs för styrelsen. Den ena, som förordades av Peterssohn, handlade om fortsatt ökad digitalisering och en varsam nedmontering av print.

Den andra var betydligt mer drastisk, enligt DN. "Alternativ B" innebar bland annat att flera av koncernens tidningar ska läggas ned eller slås ihop med huvudtidningen på orten. Dessa ska i sin tur göras som till gratistidningar som ges ut 1-3 gånger i veckan. Förslaget skulle innebära att över 1 500 av koncernens nästan 1 900 tjänster kapas bort fram till år 2018. Endast 133 av nuvarande 555 journalisttjänster skulle finnas kvar, vilket i praktiken är en total nedmontering av lokaljournalistiken på många orter i Mellansverige.

"Styrelsen fattade aldrig något beslut om vilket av de två alternativen som man skulle följa. Däremot valde man alltså att göra sig av med Thomas Peterssohn som förordade det första alternativet, och ersatte honom med Per Bowallius" skriver Dagens Nyheter.

Mittmedias ordförande Jan Friedman bekräftar att styrelsen fick ta del av två förslag, men understryker att inget beslut fattades. Han ser brister även i "Alternativ B", men utesluter inte fler personalminskningar framöver. 
– Men det är klart att varje strukturförändring i medievärlden just nu får konsekvenser också när det gäller personaltäthet. I vilken utsträckning det sker och när det sker, det är omöjligt att säga utan att ha definitivt underlag på bordet, och det finns inte ännu, säger han till DN. 

Mittmedia om uppgifterna: "Inte fattats några beslut"
Efter DN:s publicering på onsdagskvällen svarade Mittmedia med en egen artikel där de bemötte de smått sensationella uppgifterna. Den nye koncernchefen Per Bowallius säger till Gefle Dagblad att "uppgifterna inte har substans utan att det är en del i scenarier som ledningen har tittat på under våren".  
– Det har inte fattats några som helst beslut om några strategiska alternativ i Mittmedias styrelse. Det underlag som DN refererar till är scenarier i syfte att förstå hur verksamheten påverkas i en transformation av print. Det handlar om alternativ, hur frekvensnedgång påverkar, övergång till gratistidning och en ny produkt i helgtidning. Men det är inga renodlade strategiska förslag, säger Per Bowallius till koncernens tidning. 

Vidare hävdas att DN kommer med gamla uppgifter. GD:s chefredaktör Anna Gullberg "har mycket svårt att tro att de liberala ägarstiftelserna har sådana planer (som redovisas i DN) för sina tidningar".
– Den närmaste tiden börjar ett stort strategiarbete som jag hoppas leder till en långsiktig och ekonomiskt hållbar framtidsplan för Mittmedias lokaljournalistik, säger hon till den egna tidningen. 

Starka reaktioner i branschen
Avslöjandet om Mittmedias drastiska strategiförslag har fått mediebranschen att reagera med bestörtning. DN:s redaktionella utvecklingschef Martin Jönsson skriver i en kommentar att, om det skulle sättas i verket‚ vore ett dråpslag för den lokala journalistiken. 
"Hela mellersta Sverige riskerar att drabbas av en medieskugga av ett slag vi inte varit i närheten av tidigare – och detta i regioner som redan drabbats hårt av både nedskärning av Mittmediaredaktioner och av att företag som TT och TV4 packat ihop och dragit. Ur ett demokratiskt perspektiv vore det förödande, ur ett journalistiskt djupt tragiskt" skriver han. 

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson kallar uppgifterna "sensationella" och varnar för dominoeffekterna som de skulle kunna föra med sig: 
"Skulle sparplanen bli verklighet så omöjliggörs i princip tidningsutdelningen också av DN, Di och SVD i hela mellan-Sverige utanför Stockholm och Uppsala. Jag brukar alltid hävda att lokaltidningarna är själva ryggraden i svensk media, med sin genomlysning av samhällen som de bevakat i 100-150 år, men det finns i branschen också en oro för hur DN, Di och SVD ska kunna distribueras" skriver han i ett blogginlägg

Olle "Vassa Eggen" Lidbom har gjort en kort analys av "höstens mediebomb#1". På sin Facebook-sida skriver han att den svenska lokaljournalistiken blir en brännande fråga för den pågående medieutredningen och kulturminister Alice Bah Kuhnke
"Frågan är om det går att förändra spelplanen mediepolitiskt. Medieutredningen (där jag är oberoende expert) ska komma med slutbetänkande och förslag på ett nytt mediestöd i höst. Kulturminister Alice Bah Kuhnke har lämnat walk-over i alla mediefrågor sedan hon tillsatte utredningen. Vill man vara snäll kan man säga att det är för att ge utredningen frihet. Vill man vara elak säger man att det beror på ett ointresse och okunskap för mediefrågorna".

En betydligt mindre drastisk analys gör Rolf van den Brink på Dagens Opinion. I en aningen raljant text hävdar han att nyheten i DN ska ses i kontexten av att Thomas Peterssohn är en kandidat för toppjobbet som chef för Bonnier Business Press. 
"Då är det ju helt perfekt att vara med i en fet artikel i Dagens Nyheter där alla utom han själv framstår som journalistikens, ja även demokratins banemän. Bra också för Peter Wolodarski och hans framtida relation till denna snart så mäktiga mediegrabb. Då får det se lite smaklöst ut, att man sitter på Sveriges fetaste tidning och gottar sig i journalistkollegorna dystra utsikter på landsbygden".


Dela sidan: