Dela sidan:

Sparka 1500 anställda, halvera antalet titlar, halvera utgivningstakten och skänk bort tidningarna för att ge annonsörerna full hushållstäckning. Så beskrivs Mittmedias Plan B som luftades vid det styrelsemöte i juli då koncernchefen Thomas Peterssohn fick sparken.

Plan B skulle kortsiktigt rädda Mittmedias klena ekonomi, men på sikt strypa journalistiken från Sörmland till Västerbotten. Lyckligtvis blir det inget av med Plan B. Den kan snarare ses som Thomas Peterssohns finger i luften åt sin efterträdare Per Bowallius, som länge förespråkat gratistidningslinjen.

LÄS MER: Mittmedia kan banta bort 3 av 4 journalister

Thomas Peterssohn är den tidningschef som mest konsekvent dragit slutsatser av digitaliseringen. När andra beklagat sig över tidningsdöd har han agerat. "Digital first" har i Mittmedia blivit alltmer "digital only".

De senaste redovisningarna från Mittmedia visar att Thomas Peterssohn överskattat intäkterna från digital publicering. Trots att han centraliserat, sparkat och sparat hårdare än de flesta är koncernen i ekonomisk kris. Krisen beror inte bara på att norrlänningar ogillar digitala abonnemang, om de nu har tillräckligt med bredband. Tre andra faktorer lägger sten på börda:

LÄS MER: "Ingen vet hur Mittmedia kommer att se ut i framtiden"

¤ Centertidningsaffären ihop med Stampen ledde till nedskrivningar av goodwill och urgröpt eget kapital.
¤ Mittmedia ska betala omkring 70 miljoner kronor till Skatteverket inom någon månad för släpande tryckerimoms.
¤ Koncernen kommer att förlora pengar på Stampens obestånd, sannolikt omkring 40 miljoner kronor.

LÄS MER: Mittmedias vd: "Ett scenario vi inte kommer genomföra"

När Per Bowallius utsågs till ny koncernchef talade han om en "finansiell tipping point". När styrelsen kallades till panikmöte på Arlanda den 2 juli var den punkten inom synhåll, eftersom Stampen begärt rekonstruktion. Då handlade det inte om demokrati eller publicistiska ambitioner, utan om att slippa följa Stampens väg mot konkursen.

I våras efterträddes styrelseordförande Lars Leijonborg av den skicklige och hårdföre medieentreprenören Jan Friedman. Han lär varken följa Peterssohns envisa digitaliseringslinje eller Plan B, utan ger Bowallius uppdraget att plocka det bästa ur extremstrategierna. De två liberala stiftelser som äger Mittmedia kan bara hålla tummarna för att den nya ledningen lyckas.



Dela sidan: