Dela sidan:

Den tryckta Ikea-katalogen har levererats till människors hem världen över sedan 1951. De senare åren har man även kunnat ta del av den i en enkel digital spegelversion. Men sedan en tid tillbaka har Ikea tillsammans med Acne arbetat fram ett helt nytt digitalt format för katalogen i appform – som lanseras i dag. 

Enligt Sara Blomquist, cd och ansvarig för projektet på Ikea, innebär den nya versionen att man till skillnad från den tidigare digitala versionen utnyttjar möjligheterna i mediet. 
– Vi har jobbat väldigt mycket med enkelhet och städat upp i våra digitala rum. Appen innebär att man kan ta till sig av produkterna på ett mer visuellt och upplevelsebaserat sätt. Det är ett nytt sätt att ta till sig av en enorm mängd innehåll enkelt. 

Innehållet är inte bara text och bild utan presenteras även som rörligt och i VR. man har bland annat producerat 40 filmer till katalogen. 

Byrån Acne är inblandade i stora delar av möbeljättens globala kommunikation. 
– Vi har jobbat med mycket under de senare årens lopp. Men i app-versionen av katalogen har vi haft mer av ett totalgrepp i samarbetet. 

Pappersvarianten kommer att finnas kvar nu – men hur länge till?
– Det är en jättebra fråga. Den tryckta katalogen är fortfarande en hörnsten i vårt brand building och är en ganska härlig, fysisk och taktil upplevelse. Visst kan vi komma att ändra formatet i framtiden, men nu går den tryckta och digitala versionen hand i hand och vi har inga planer på att lägga ner papperskatalogen.

Den 18 augusti damp den tryckta versionen av Ikea-katalogen 2017 ner i kundernas brevlåda. 



Dela sidan: