Dela sidan:

Mittmedias Plan A och Plan B är lika bedrövlig läsning. Eller snarare räkning. Trots optimistiska antaganden om framtiden pekar siffrorna åt fel håll i tabell efter tabell. De båda alternativen för koncernens strategiska inriktning presenterades vid det panikartade styrelsemötet den 2 juli som sparkade vd Thomas Peterssohn och gav jobbet till marknadschefen Per Bowallius.

Trots att det bara handlar om räkne­exempel har Plan B blivit sinnebilden för tidningskrisen sedan DN avslöjat detaljerna: övergång till gratistidning 1–3 dagar i veckan för koncernens 28 lokaltidningar i området mellan Östgötagränsen och Västerbotten, uppsägning av tre av fyra anställda, en prenumererad helgtidning och gratisläsning på nätet. Allt i en "big bang" på nyårsafton om 16 månader.

Mittmedias ledning har förklarat att alternativen ska ses som räkneexempel, för att beskriva de gränser inom vilka koncernen måste välja väg. Men det är ingen nyhet att koncernchefen Per Bowallius är en varm anhängare av totaldistribuerad gratistidning. Mittmedia har redan ett tiotal gratistidningar som komplement till de prenumererade.

Men Plan B:s "big bang" är en implosion, en i svenska medier aldrig skådad ­nedmontering i ett slag. Kostnaderna skulle kapas från 2 miljarder år 2017 till 750 miljoner år 2018. 1 524 medarbetare­, varav 422 journalister, skulle tvingas sluta under 2017. Kvar skulle bli 366 ­anställda, varav 133 journalister. Allt utom titlarna och radion skulle säljas och gratistidningarna distribueras av posten.

Det tragiska för journalistiken är att resultatet blir bättre. I vart fall på Excel­arket och förutsatt att antagandena håller.

Plan A är betydligt värre och därför sparkades Thomas Peterssohn.

Läs fortsättningen om mediekoncernens dilemma i veckans nummer av Resumé.
Dessutom: Vi har tillgång till alla siffror i Mittmedias Plan A och Plan B. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här! 



Dela sidan: