Dela sidan:

Svenska staten är största ägare i Telia, men bolaget omfattas inte av lagen om offentlig upphandling. Däremot har de på eget initiativ upprättat en policy för hur de ska upphandla varor och tjänster från underleverantörer. Den klubbades igenom av företagsledningen så sent som förra våren och kan läsas av alla på den egna sajten.

Under rubriken "Procurement under competition" i dokumentet slås klart och tydligt fast att operatören alltid ska främja konkurrens när de köper in tjänster:

"Telia Company shall always promote and ensure fair competition. Competitive bidding is the standard mode of achieving competition"

Att ta in konkurrerande anbud är alltså det normala sättet vid inköp. För att göra avsteg från reglerna kring upphandlingar måste Telias styrelse först godkänna förfarandet, slår dokumentet fast. 

I tisdags kunde Resumé berätta att Telia byter huvudbyrå från DDB till Forsman & Bodenfors. Men Forsman & Bodenfors valdes inte genom en sedvanlig pitch, där flera byråer tävlar om att vinna kunden. Avtalet, som enligt Resumés uppgifter är värt mellan 30 och 35 miljoner kronor per år, gick direkt till byrån utan att först ha genomfört en pitch.
– Shortlisten av byråer som kan hantera ett uppdrag som Telia är kort. Det är inte många som kan hantera med tanken på omfattningen, sa marknadsdirektören Lars Axelsson till Resumé.

Nu förnekar han bestämt att valet av Forsman & Bodenfors strider mot Telias egna regler. Enligt deras bedömning är det nämligen bara DDB och Forsman & Bodenfors som i dagsläget är kapabla att axla det komplexa och mycket omfattande uppdraget. 
– Vi har tittat på hur konkurrensläget ser ut och gjort en genomlysning av alla aktörer. Flera byråer som skulle kunna vara relevanta och intressanta jobbar redan med andra operatörer. Återstår gör då Forsman & Bodenfors och DDB som är spelbara, säger han. 

Att gå ut i en regelrätt pitch och bjuda in ett större antal byråer hade inte varit schyst, enligt Lars Axelsson. 
– Det är ingen idé att gå ut i upphandling om du redan vet att inga andra kan nå upp och mäta sig med dem. Då sätter vi bara byråerna i onödigt arbete. Det vet jag själv efter mina år på byråsidan.

Enligt Resumés uppgifter är det koncernchefen Johan Dennelind som personligen tog beslutet att byta byrå till Forsman & Bodenfors. Detta efter att han imponerats av deras insatser för Volvo. Lars Axelsson förnekar detta. 
– Han var med i diskussionerna och tycker att de har gjort väldigt mycket bra kommunikation. Han gillade exempelvis Volvos lanseringar och frågat vilka som gjort dem. Men det är inte han som ensam fattar besluten. Det är en grupp av människor som tittar på för- och nackdelar. 

Enligt Telias policy måste styrelsen godkänna ändringar i upphandlingsförfarandet. Har de gjort det i det här fallet?
– Jag gör inget som inte är förankrat, säger han. 

Vidare frågor om upphandlingen hänvisar han till Telias inköpsavdelning. Vi har sökt dem men hänvisas att mejla våra frågor till presschefen Irene Krohn. Hon kommer med följande kommentar:

"Vi har följt de regler som gäller. Som kommersiellt bolag har vi rätt att välja den partner vi anser vara bäst lämpad för uppdraget. Vi kommenterar eller delar däremot aldrig detaljer om affärsuppgörelser som innehåller affärskritisk information".

Här är frågorna som Resumé ville ha svar på:
- Valet av Forsman & Bodenfors gjordes utan något anbudsförfarande eller regelrätt upphandling. Varför?
- Strider inte det mot era egna regler? Varför/varför inte?
- Hur kan ni veta att det inte finns andra byråer som kan hantera uppdraget utan att ta in anbud?
- I samma dokument står det också att avsteg från policyn först måste godkännas av Telias styrelse. Har Telias styrelse godkänt sättet som Forsman & Bodenfors valdes på?
- Hur mycket pengar är avtalet med Forsman & Bodenfors värderat till?
- Hur säkerställer ni att villkoren i avtalet med Forsman & Bodenfors är konkurrenskraftiga? 



Dela sidan: