Åbros ölvarumärke Bryggmästaren har tidigare involverat fansen i produktionsprocessen. I våras lanserade de kampanjen "En kollektiv ale" där de crowdsourcade recepetet till en ny öl, och nu låter de fansen göra om designen och förpackningarna på sina storsäljare.

Nu utlyser Åbro en designtävling som är öppen för alla som vill lämna förslag på ett helt nytt utseende för varumärket.
– Vi är ett familjeägt bryggeri från Småland. Vi krigar varje dag för att klara av tuff konkurrens från multinationella storbolag. Därför kändes det självklart att utlysa en tävling där alla i Sverige, från glada amatörer till stora bolag ges möjlighet att skänka ny form åt vårt flaggskepp Bryggmästarens, säger Henrik Dunge, vd och ägare i fjärde generation på Åbro Bryggeri, i ett pressmeddelande.

Tävlingen drar igång i dag och pågår fram till den 1 november. På en särskild kampanjsajt kan vem som helst ladda upp förslag till hur Bryggmästarens brukar och flaskor bör se ut i framtiden. 

Vinnaren utses av en jury bestående av Henrik Dunge, Alexander Stutterheim (grundare av Stutterheim Raincoats och John Sterner), Cheryl Akner-Koler (professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack) och Claes Carlsson (hängivet Bryggmästarens-fan).