Dela sidan:

Förra hösten arrangerades Guldvågen för första gången av Ellinor Ekström och Sophie Lokko. Då var det totalt 22 byråer som var med och tävlade. Andra upplagan av Guldvågen arrangeras i november, och i år har antalet medverkande ökat till 33 stycken. 
– Mottagandet av tävlingen har varit helt fantastiskt och vi får ett stort hejarop från både byråer, kunder och skolor. Nu när anmälningarna är inne är det upp till bevis. I en intervju i just Resumé berättade ju kycklingstipendiaten Evelina Rönnung att en av anledningarna till att hon sökte sig till Åkestam Holst förra året var för att de vann tävlingen, något vi ser som ett tydligt tecken på att dagens talanger ställer högre krav på att deras arbetsgivare är medvetna och bryr sig, säger Ellinor Ekström i en kommentar.

2016 års upplaga av Guldvågen har utökats med två nya kategorier – Årets Kampanj och Årets Inspiratör. Årets kampanj hyllar ett inkluderande arbete som utmanar normer och verkar för en mer jämlik värld. Årets inspiratör går till en person som tydlig tar ställning och vågar förändra branschen vad gäller mångfald och jämlikhet.
– Vet man att byråns högsta höns anmält byrån till en tävling i jämställdhet och mångfald behöver man inte lägre känna sig som en jobbig person som höjer rösten så fort någonting inte stämmer. Att så här många byråer nu aktivt visar att de går i bräschen för frågan och jobbar för att bli ännu bättre känns enormt stort och så viktigt, säger Sophie Lokko.

Här är byråerna som tävlar 2016: 
Helikopter Brand Design
MullenLowe Brindfors
NY Collective
Thrilled
Coreworkers AB
Garbergs Malmö
INGO Stockholm
Åkestam Holst
DDB Stockholm
Antrop
Mindmakers PR
MRM//McCann
AWB
Perfect Fools
Fjord
Edelman Deportivo
FamiljenPangea
House of Friends
Prime Weber Shandwick
Juno PR
Amore Systems AB
Fröjd
Volontaire
Garbergs Reklambyrå AB
King solutions KB
Le Bureau
Volt
Cohn & Wolfe
Saatchi & Saatchi
Futurniture
TBWA Stockholm AB
Madder
ANR BBDO



Dela sidan: