Dela sidan:

De senaste tio åren har investeringarna i digital marknadsföring ökat från fyra till 40 procent. Inom de kommande åren beräknas siffran öka till minst 70 procent.  Tillsammans med sina digitala rådgivare skapar Sveriges Annonsörer ett nytt erbjudande för att göra sina medlemsföretag tryggare i att de får maximal effekt på sina digitala investeringar. Lanseringen av boken "Så blir du bäst på digital marknadsföring", skriven av Sveriges Annonsörers digitala rådgivare, Rufus Lidholm, är ett steg för att hjälpa fler att säkra sina digitala marknadssatsningar.

Certifieringsprogrammet är ytterligare en ambition att få fler annonsörer att bli bättre på det digitala. Programmet blir det första som lanseras av en oberoende part för annonsörer.

– Tidigare har det bara funnits digitala certifieringar för andra yrkeskategorier, mediesäljare bland annat. Nu måste annonsörerna komma ikapp kunskapsmässigt. Både när det gäller att sätta strategier och att följa upp projekt, för att i ett senare skede kunna ta hem hela den digitala affären. Att så få marknadsförare är trygga i att det man gör online ger effekt är oroväckande. Det digitala bidrar idag till en tredjedel av vårt lands ekonomiska välstånd och måste prioriteras, säger Malin Johansson, digital rådgivare i ett pressmeddelande.

Certifieringsprogrammet är i ett första skede uppdelat i två: "Digital strategi" och "Digital analys" och finns som freemium och premium.

Efter premiumkursen kommer deltagaren att få genomföra ett 90-minuterstest, där alla som klarar testet blir certifierad i två år. Genomförandet av en certifiering ger titeln "Digital Marketing Professional", genomförandet av två certifieringar ger titeln "Digital Marketing Master".



Dela sidan: