Dela sidan:

Ocast grundades av Eric Gisaeus som även ligger bakom techsajten Breakit och säljbolaget Leeads. Tjänsten kan betraktas som en konkurrent till KIA-index, fast med betydligt mer omfattande data i form av exempelvis trafik, antal följare och målgrupper. Denna kan sedan automatiskt omvandlas till säljpresentationer med färska siffror. 
– Jag har sett ett svart hål på marknaden där det i princip inte har hänt något sedan jag kom in i branschen för tio år sedan. Säljare hos publicister sitter fortfarande och skickar pdf:er och powerpointpresentationer till sina kunder. De där pdf.erna uppdateras inte alltid, vilket gör att gammal statistik och gamla kontaktuppgifter når kunderna. Det ger inte direkt ett professionellt intryck, säger Eric Gisaeus i en kommentar.

Redan i dag används Ocast av flera nordiska mediehus som Schibsted, Bonnier och Egmont. Men siktet är inställt betydligt högre. Därför ta bolaget nu in nytt kapital från den danske investeraren Morten Lund, som bland annat var tidigt inne i Skype. 
– Det finns en global möjlighet för Ocast. I grund och botten är inte modellen särskilt svår. Det handlar först och främst om hårt arbete. Mike Radoor (vd på Ocast) och Eric är en extremt stark duo, som har byggt framgångsrika företag tidigare. Jag tror verkligen på dem, säger han i en kommentar.


Dela sidan: