Dela sidan:

Mediavision mäter tittandet på digitala plattformar, och under det andra kvartalet i år noterade de ett trendbrott. Trots Fotbolls-EM var det fler som kollade på e-sport online, hävdar de. 

Under årets andra kvartal växte andelen dagliga onlinetittare som sett e-sport eller gaming till tolv procent, motsvarande fem procent i befolkningen. Detta kan jämföras med att tio procent av dagliga onlinetittare såg traditionell sport under samma period, vilket motsvarar fyra procent utslaget i hela befolkningen. E-sport har alltså gått om traditionell sport i daglig räckvidd inom streaming enligt mätföretaget. 


– Utvecklingen har gått mycket snabbt. För ett år sedan var traditionell sport fortfarande större online, men drivet av framförallt unga har e-sport och gaming gått om. Att e-sport dessutom är numerärt större samma kvartal som ett pågående fotbolls-EM gör utvecklingen än mer intressant. Det leder oss att tro att långt fler aktörer kommer ge sig in i denna marknad kommande år, med förväntan om hög tillväxt, kommenterar Arvid Åsbrink, senior analytiker Mediavision.

Läget är intressant för MTG, som de senate åren satsat hårt på att ta andelar inom e-sport. Bland annat med förvärven av ESL och Dreamhack. Dessutom är de stora inom "traditionell" sport med tunga rättigheter som Premier League och Champions League. 

Undersökningen bygger på månatliga intervjuer med 1000-1500 slumpmässigt utvalda individer mellan 15-74 år via webb.



Dela sidan: