Blossas mest exotiska smak någonsin hittar vi i ... Sverige. Glöggens koordinater för 2016 är 63°69'72.0"N 13°81'76.7"W – vilket tar oss till norrländska Storskogen. Naturreservatets storslagna landskap där björnens, järvens och renen lever har inspirerat årets design och smak. Djuren och detaljerna på flaskan är illustrerade av Petra Börner. Hennes konstnärliga metod handlar om att samla fotografiskt material och använda det som förlagor, därefter inleds ett repetitivt skissande. Genom att sedan skära i pappret skapar hon kollage. Tekniken skapar ett djup i den färdiga bilden.

– För Blossa har jag låtit det djupa, mörka och gröna i skogen inspirera mig. Djuren och de väldoftande barr, moss- och ljunglandskapen har fått ta form på askan. För egen del kom jag under arbetet att tänka på att jag ofta tar naturen för given. Nu bor jag i storstaden London men naturen finns som en rot inom mig, som en påminnelse om barndomen i Sverige, säger Petra Börner i ett uttalande.

Smakerna är kråkbär samt karamelliserad björksav med en förnimmelse av rök som Blossas chief blender Åsa Orsvärn kombinerat med klassiska svenska glöggsmaker.

– I de svenska skogarna finns en skatt av smaker som symboliseras av flaskans guld-element. Inspirationen känns även aktuell idag, då många människor har en längtan tillbaka till naturen - för stillhet, äventyr och skogarnas unika känsla och mystik, säger Nils Jensen, creative director på Scandinavian Design Group i ett uttalande.

Sedan 2011 har Scandinavian Design Group utvecklat koncept och design för Blossas årgångsglögg såväl som för övriga produkter i Blossas sortimentet; bland annat Blossa Frisk och BLOSSA 1895. Även kommunikationsbyrån Jung Relations har varit med i processen.