Dela sidan:

Rydskolan i Skövde ska rekrytera en rektor till högskola verksamheten, med oprövade metoder. Bakom den lokalt mycket uppmärksammade rekryteringskampanjen ligger kommunikationsbyrån The Compadres i Mönldal.

Inspiratören, kommunikatören och den sociala entreprenören Navid Modiri fick 100 000 för besväret. Den totala notan landande på 500 000 kronor när 15 kandidater runtom i landet fick ett utskick med VR-glasögon och den fem och en halv minuter långa kampanjfilmen där Navid Modiri inleder med följande dramatiska budskap.

"Det här är berättelsen om en skola i Skövde där ingen egentligen ville gå. Om föräldrar som krävde polisekort om deras barn skulle börja här. Det är en berättelse om dåliga skolresultat och sämre möjligheter. Det här är en berättelse om isolering, om elever som placerades i ett negativt fack. Det här är berättelsen om den dåliga skolan som spred sig på hela orten. Berättelsen om den dåliga orten som spred sig i hela Sverige. Nu är det helt tyst här."



Men tyst har det inte blivit. I veckan rapporterade SVT om hur lärare och pedagoger på låg- och mellanstadieverksamheten i Ryd kände sig kränkta av kampanjen. Enligt dem framstod det som att kampanjfilmen var ett underkännande av deras arbete eftersom det på den "tysta" skolan hela tiden bedrivits verksamhet.

–  Den här filmen är inte bra för Skövdes anseende och mitt råd till de som är ansvariga är att stoppa filmen, säger Conny Brännberg (KD) ordförande i kommunfullmäktige i Skövde till SVT.

Sektorschef för barn- och utbildning i Skövde Gustaf Olsson förklarar hur man resonerat kring rekryteringskampanjen.

– Vi ville göra något extra nu när vi åter ska öppna högstadiet. Vi ville göra en rekrytering som stack ut. Byrån föreslog det här och vi tände på idén.

Varför var det så viktigt att sticka ut?
– Vi vill ha Sveriges bästa rektor. Det är därför det är viktigt att sticka ut i det här sammanhanget och på ett modernt sett visa hur jobbet ser ut.

Kommer fler att söka jobbet för att ni skickar ut vr-glasögon?
– Det är svårt och för tidigt att säga, annonsen ligger ute i fyra veckor och det var en vecka sedan kampanjen började.

Kritiken från de anställda på mellanstadieverksamheten har varit hård och många känner sig kränkta. Vad kunde ni ha gjort annorlunda?
– För min egen del är det här en tydlig rekryteringskampanj. Högstadiet är tomt, det finns inga elever eller lärare där. Men vi gjorde ett förtydligande med anledning av den kritik som har varit.

Behövs det 500 000 kronor för att få en rektor till skolan?
– Normalt sett gör det inte det. Men det här är pengar som vi har fått tillförda av kommunstyrelsen. Det är inga pengar vi tar från skolverksamheten. En felrekrytering kostar pengar och som en jämförelse kostade det en halv miljon att restaurera skolan efter den vandalisering som var i somras. Då är det värt att satsa så här stort. Det behövs en ordentlig satsning för att få synen på den här stadsdelen att vända.

I filmen talas det om "den dåliga staden" och "den dåliga skolan". Vilken bild av kommunen visar filmen?
– Vi vill vara ärliga med den situation som har funnits och att den som kommer kan vara med och bidra till en positiv förändring. I dag finns det fruktansvärt mycket fördomar om Ryd som stadsdel. Exempelvis använde sig fyra familjer av felaktig folkbokföring för att undvika att få sina barn placerade i i förskoleklass på Rydskolan.

Tror du att ni att det ni skickar med gör det mer attraktivt att söka tjänsten?
– Det vet vi inte än. Vi har fått ett svar hittills från en kandidat som gillade kampanjen var spännande, men som tyvärr hade ett annat jobb på gång.



Dela sidan: