Dela sidan:

När Starbucks börjar sälja sin Pumpkin Spice Latte är det ett lika säkert hösttecken som fallande löv. Spredfast, en firma som sysslar med analys av sociala medier, har tittat på vad som hände med Starbucks kanaler fram till och med det att smaken åter hamnade på menyerna i veckan. Det skriver Adweek.

Smaken testlanserades första gången 2003. Drycken innehåller bland annat kanel, muskotnöt, kryddnejlika, pumpa och massor av socker. Pumpkin Spice Latte har blivit Starbucks populäraste dryck med mer än 200 miljoner sålda enheter sedan lanseringen.

Enligt Spredfast toppade "buzzen" kring smaken i onsdags, då 5 076 tweets om Starbucks skickades iväg i minuten. Det kan jämföras med veckan innan då det högsta antalet tweets i minuten var 2 855. Totalt nämndes "pumpkin spice latte" och hashtaggen #PSL 56,8 miljoner gånger på Twitter.

Även på Instagram är intresset stort. De inlägg som taggades med smaken fick 493 procent fler likes än än foton som taggades med #Starbucks. Mer än 731 000 inlägg taggades med #pumpkin och 468 000 med #PSL. 

Det är oklart vad smaken exakt innebär för Starbucks affärer, men förra året ökade företagets omsättning med 7 procent under det tredje kvartalet, enligt Wired.



Dela sidan: