Dela sidan:

Trenden med vanliga människor i marknadsföring har funnits ett tag. H&M, Ikea och Ica är några av de företag som hyllat den vanliga människan i sina reklamfilmer.

H&M och Forsman & Bodenfors kammade hem två Guldägg för den globala succéfilmen Close the loop där man bland annat hade med en muslimsk modell i hijab.

Nu har H&M och byrån fortsatt på spåret och släppt en höstkampanj som visar kvinnor i alla åldrar med olika utseenden, former och personligheter. Kvinnorna beskrivs som bland annat ”underhållande, påstridiga, udda och orädda”.

I kampanjen har de tagit hjälp av bland annat modellerna Lauren Hutton och Adwoa Aboah och den transsexuella skådespelerskan Hari Nef. Allt filmas till tonerna av "She’s a Lady”.

Internationella medier och twittrare har inte varit sena på att haka på hyllningarna. Adweek kallar annonsen strålande. Instyle i Storbritannien säger att ”vi alltid kommer vara där för H&M:s fantastiska kampanjer som hyllar mångfalden”.

I gruppen Reklamsnack på Facebook får kampanjen hyllningsröster som "Satan vad snyggt" och "Fint hantverk".

Fler reaktioner på Twitter:

Se hela filmen här:


Dela sidan: