Dela sidan:

När tittarna flyr från tv-apparaterna för att i stället konsumera rörlig bild på Youtube eller genom streamingtjänster får det effekten att budgetar krymper i hela ekosystemet runt tv.
I den här omvandlingen får produktionsbolagen ta rejält med stryk. Lönsamheten minskar för dem som tar fram det som ska visas på tv. År 2014 var vinstmarginalen i snitt blygsamma 3,1 procent, ned från 3,8 procent året innan.

Anders Knave som är vd på produktionsbolaget Titan och ordförande i branschföreningen Film & TV-producenternas tv-sektion, är oroad.
– Det finns i dag omkring 30 stora produktionsbolag men bara fyra kunder, alltså linjära tv-hus, säger han.

De stora köparna kan spela ut de små säljarna mot varandra, visar en rapport som tagits fram på begäran av Film&TV-producenterna

Ett av uttrycken för den skeva styrke­balansen i branschen är att processen för att sälja in nya format på kort tid har blivit rejält mer omfattande och kostsam. En del av kostnaderna har dessutom börjat föras över från kanalerna till produktionsbolagen, som ofta får stå för casting eller filma pilotavsnitt.

I en storpitch kan kanalerna få in uppemot 140 bidrag. Men bara ett fåtal väljs. Det slår hårt mot produktionsbolagens sista rader. Enligt siffror som Film & TV-producenterna har tagit fram lägger de 20 största produktionsbolagen årligen omkring 115 miljoner kronor på att pitcha nya format till de fyra tv-husen.

Kanalerna köper i sin tur in omkring 60 format till ett värde av omkring 500 miljoner kronor per år. Med en snittmarginal på 15 procent för en förstasäsongsidé innebär det att produktionsbolagen kan räkna hem omkring 75 miljoner kronor. Det ger ett underskott på 40 miljoner kronor.

– Det är en ekvation som blir omöjlig i längden. Om inget görs, om vi inte kan få i gång en diskussion, så är det en risk att det blir en utslagning av svenska produktionsbolag, säger Anders Knave.

Det här är en nedkortad version av en artikel som publicerades i Resumés papperstidning nummer 35-36. I den fullständiga versionen beskriver Anders Knave vad som behöver göras - och får svar av MTG:s programdirektör Karin Stjärne. Har du ingen prenumeration? Det ordnar du här!


Dela sidan: