Dela sidan:

När Åkestam Holst och Ikea lanserade konceptet för ett par veckor sedan sa ad:n Jesper Holst så här:

– Vi hoppas att folk blir berörda på djupet. Att det verkligen känns. På riktigt.

Han verkar ha fått rätt, i alla fall sett till medier och bloggar som plockat upp filmen "Varannan vecka", som ingår i konceptet. Filmen är på svenska, men textad på engelska och handlar om skilsmässa.

Italienska Huffington Post, Adweek, spanska Marketingdirecto och asiatiska Marketing Magazine är några av de som skrivit om filmen. Den hyllas även på Twitter för sitt sätt att ta upp det svåra ämnet skilsmässa.

Enligt Åkestam Holst har filmen helt fått spridning av egen kraft.

– Vi är självklart väldigt stolta över den här filmen och vårt nya koncept för Ikea, och det är jättekul att det nu fått internationell spridning och uppskattas. Det är tydligt att vi berör ett ämne som engagerar många och kanske inte alltid förekommer i reklam. Ikeas produkter inspireras alltid av människors vardag, då är det lika intressant som självklart att faktiskt även våga skildra den i sin kommunikation. Personligen har jag dessutom alltid närt en dröm om att få jobba med Ikeas kommunikation. Så varje dag är en vacker soluppgång för mig nu, säger Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst.

Se filmen här:



Dela sidan: