Dela sidan:

Ett köttbråk har utbrutit kring Coops höstkampanj. I reklamfilmen uppmanas tittarna att minska på sin köttkonsumtion för att rädda klimatet. Den har på kort tid setts av hundratusentals på Youtube och Facebook.

Lantbrukarnas Riksförbund reagerade på filmen. Åsa Odell, vice ordförande, tycker att den blandar äpplen och päron. Hon vänder sig dels mot osakligheten i debatten om kött och klimat i allmänhet, och specifikt i Coops film vänder hon sig mot kopplingen mellan idisslare och klimathotet.

Coops marknadsdirektör Björn Larsson avfärdar kritiken.

– Det finns inget i vår film som är emot svenskt kött. Vi säger bara: Ät mindre kött och mer sällan, och framförallt blanda upp med grönsaker så blir det mycket bättre, säger han till Resumé, säger han till Resumé.

Enligt honom säljer Coop 97 procent svenskt kött under eget varumärke och totalt 85 procent.

–  Filmen är ju en kärleksförklaring till kött, men en kärleksrelation där man inte kan träffas så ofta.

Åsa Odell vänder sig mot att man kopplar samman skogsskövling och kor. Är bildspråket för dramatiskt?
– Det finns visst en klimateffekt av nötkreatur. Det är ingen som säger emot det. Ska man göra reklam så måste man förtydliga och dramatisera frågeställningarna.

Allt är som med i filmen är researchat och underlaget finns på sajten och även ämnet för filmen bygger på en undersökning enligt Coops marknadsdirektör.

– Kampanjen är byggd på våra kundundersökningar. Barnfamiljer säger att de vill äta mindre kött men har svårt att hitta alternativen.



Dela sidan: