Dela sidan:

Sveriges Kvinnolobby har gått ut med ett krav på att lagstifta mot könsdiskriminerande reklam. Sådan reklam hör varken hemma i dagens samhälle eller i reklamens värld, men att lagstifta mot den är fel väg att gå, skriver Sveriges Annonsörers Anders Ericsons vd i ett öppet brev.

Han skriver:
"Om Sverige skulle införa en lag mot könsdiskriminerande reklam blir Konsumentverkets (KV) tillsynsmyndighet och Konsumentombudsmannen (KO) den som ska driva prejudicerande ärenden vidare till domstol till. Historiskt har KO drivit cirka tio reklamärenden om året till Marknadsdomstolen. Sedan den första september är Patent- och marknadsdomstolen första instans. Och att i och med den nya domstolsordningen finns det risk för att prejudiciellt viktiga ärenden kommer att prövas i tre instanser. Skulle man samtidigt även hantera fall som gäller könsdiskriminerande reklam skulle man uppskattningsvis hinna med att hantera maximalt två till tre ärenden om året."

Enligt Anders Ericson skulle en lagstiftning kunna kräva en grundlagsändring därför att den skulle inkräkta på yttrandefriheten. Dessutom fungerar redan självregleringen, skriver han.

"Och om vi nu får lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, tänker sig då Kvinnolobbyn att KO och RO ska köra tandem och verka båda två? Det är inte troligt. Om man underkänner näringslivets egenåtgärder, vilket det i realiteten handlar om, ska man inte vara säker på att egenåtgärderna består i dessa delar. Det finns andra egenåtgärdsprogram som också behöver näringslivets resurser som t.ex. spel och marknadsföring genom influencers. Lyfter näringslivet de könsdiskriminerande ärendena från RO riskerar vi att få en motsatt effekt jämfört med vad Kvinnolobbyn ser framför sig - färre ärenden och en spröd praxis. Detta leder inte till mindre könsdiskriminerande reklam."



Dela sidan: