Dela sidan:

Skedar mot porslin, britter som surrar och hög musik. Berghs vd Camilla Wallander befinner sig på ett café i centrala London och vänder sig till en servitör. 
– Could you turn the music down please, frågar hon vänligt men bestämt. 

Vissa skulle kalla det imponerande hängivet, andra för självklart, att lämna sin vardag och sitt hem för företagets skull. För Berghs vd Camilla Wallander rör det sig om ett aktivt ställningstagande. 
– Vi pratar om det på jobbet hela tiden, att våga prova något nytt, bryta av och utforska det nya.

När Camilla Wallander 2011 tillsattes som rektor för Berghs School of Communication var uppdraget tydligt: Stärk varumärket, öka utvecklingstakten och expandera. Hennes första fyra år på Berghs har främst tillägnats punkt ett och två. Man har omorganiserat personalrollerna, satsat på mer intern produktutveckling och design samt "skaffat förutsättningar" för att växa.

Berghs har under hennes fyra år vid rodret utnämnts till världens bästa kommunikationskola på Cannes Lions hela tre år i rad.

Nu är det alltså dags för punkt tre: att smida tillväxtplaner i London. 
– Det finns förutsättningar för att växa internationellt. Och för att lyckas med det behövde jag förändra något – jag behövde sätta mig själv i ett nytt sammanhang.

Camilla Wallander och hennes familj flyttade till London i mitten av sommaren. Även hennes man Lennart Wallander, vd på reklambyrån Food & Friends, släppte Stockholmskontoret för att jobba på distans.

Möten med företag, byråer, skolor och andra relevanta aktörer är vad som fyller schemat, utöver att fortsätta sköta Berghs som vanligt med stöd från Linn Tornérhielm som är operativ chef hemma i Stockholm. 
– Jag är vd och har fullt ansvar för verksamheten, precis som innan. Men i tillägg är jag ute och lyssnar på vilka behov som finns för att i sin tur hitta en strategi för vad vi vill göra utanför Sverige. Dessutom är det en härlig utmaning och utvecklingsmöjlighet för mig själv och hela familjen.

 

Camilla Wallander beskriver sin karriärplan som ett hus. För varje ny erfarenhet eller merit bygger hon en ny våning med ett nytt lager av kunskap och innehåll. Varje kunskap testas i praktiken, innan hon går vidare till nästa.

Första lagret började hon slipa på i barndomens Katrineholm, där hon drömde om huvudstaden. 
– Min morbror jobbade som marknadschef på en byrå i Stockholm, och det lät som en spännande värld.

Hon lyckades få en praktikplats på en Stockholmsbyrå – och någonstans där tändes kommunikationslågan. Under åren efter gymnasiet hann hon med att avverka ett säljarjobb på en mäklarfirma, en civilekonomutbildning med marknadsinriktning i Uppsala och jobbet som produktchef inom Alcro Beckers, innan karriären på kundsidans marknadsavdelningar tog vid.

Det är inte alltid lätt att hänga med när Camilla Wallander berättar om alla turer. Var och vartannat ord är affärstermer som för den oinvigde kan te sig obegripliga. Meningarna innehåller sällan överflödiga utvik, men däremot gärna djupdykningar i komplexa affärsstrategier.

Boven i dramat stavas troligen SAS. Där genomgick Camilla Wallander som en av sju utvalda flygbolagets åtråvärda traineeprogram i ledarskap, med tusentals sökande. 
– Den erfarenheten går inte att köpa för pengar. Det var fantastiskt att kunna gå in i en komplex verksamhet och försöka förstå hur alla delar hänger ihop och vad som driver vad. Jag hade en otrolig utvecklingskurva där.

Tajmingen var närmast osannolik när tjänsten som marknadschef på SAS Sverige blev ledig, precis när traineeprogrammet avslutats. En ung och tämligen oerfaren Camilla Wallander fick och tog chansen. 
– Det var tufft. Jag var tvungen att ha på mig högklackat om man säger så.

Hon drev integrerad marknadsföring i såväl Sverige som Norden och jobbade nära både försäljning och produktutveckling. Men efter fyra år råkade Camilla Wallander ut för "en politisk situation". 
– SAS skulle plötsligt decentraliseras och alla länder skulle vara sina egna istället för en skandinavisk enhet. Vi hamnade i en situation som var mer produkt- än kundorienterad, med splittrad marknadsföring. Jag blev tvungen att ta nästa steg tidigare än planerat.

Målmedveten men vilsen tog Camilla Wallander stöd hos en karriärcoach för att hitta nästa våning i karriärhuset. De gick igenom hennes drivkrafter, förmågor och vad som fick henne att må bra som person. 
– Jag kom fram till att jag ville ha en miljö som var dynamisk och snabb. Vi sållade bland branscherna och kom fram till att retail passade mig, där man kan se snabba resultat. Sedan listade vi landets större marknadsavdelningar på området och landade i en lista med 20 tänkbara företag.

Återigen var tajmingen på Camilla Wallanders sida, och jobbet som marknadschef på lyxvaruhuset NK i Stockholm – som mycket riktigt fanns med på listan – blev vakant.

Hon hymlar inte med att det var real life pr-strategi som gjorde att hon fick jobbet. 
– Eftersom jag inte hade retailkunskap blev jag tvungen att övertyga dem om att det viktiga för NK just nu var att utveckla lojalitetsbiten. Jag hade ju jobbat massor med hur man driver lojalitet hos kunderna på SAS Eurobonus. Det lyckades och blev kvar i sju år.

Att Camilla Wallander nu är rektor för kunskapshuset Berghs, är rent metaforiskt perfekt. Nu fyller Camilla Wallander sitt karriärhus och dess våningar med en rejäl kunskapsbredd – och dessutom mängder studenter som kan ta del av den. 
– Många brukar stanna i en viss bransch, där man är trygg och säker. Men jag har fått chansen att växla och lära mig en ny bransch i taget. Att gå från marknadsavdelningarna till en skola kändes därför inte konstigt. Oavsett så är det kommunikation jag jobbar med, men i det här fallet drar jag också de stora lärdomar som det innebär att leda en skola, och får samtidigt se andra människor växa med nya kunskaper.

– Marknadsbudgeten kanske är en bråkdel av den jag hade på SAS, men skillnaden man kan göra är så mycket större på Berghs.

Nu ska alltså Camilla Wallander och hennes kommunikationsskola göra skillnad även globalt. Men Londonvistelsen och ambitionen att "expandera utomlands" innebär inte nödvändigtvis att starta en skola på plats, menar hon. 
– Vi ska erbjuda vår utbildning i samarbete med företag, byråer eller skolor. Det behöver inte betyda att vi startar en skola eller bygger upp en fysisk plats, men däremot att vi säljer in en bra produkt med ett starkt varumärke, för att bli starkare globalt.

Till exempel har man redan startat en intensivkurs för digital innovation, i tillägg till tidigare sjösatta kurserna internationell bachelor och online certificate. 
– Det här är det första testet, sedan får vi se vad som följer. Vi lever som vi lär och jobbar agilt: det finns inte en sanning, utan många – det gäller att prova, lära och tänka om.

Camilla Wallanders 5 karriärtips:

  1. Säkra att hålla dig uppdaterad och att bygga ny kompetens. Varva ny kunskap, med operativt och strategiskt arbete.  
  2. Nätverka aktivt, träffas på frukost/lunchmöten, addera personer du inspireras av i sociala medier etc.  
  3. Bidra till att bygga utvecklingskultur på ditt jobb, agera intraprenör genom att föreslå egna och bygga på andras idéer.
  4. Räck upp handen för att delta i nya projekt, vidga ditt kompetensområde.
  5. Våga byt bransch, då utmanas du att lära nytt!

Fakta / Om Camilla Wallander

Ålder: 47 år. 
Bor: Chiswick, London och Kungsholmen, Stockholm. 
Uppvuxen: Katrineholm. 
Familj: "Gift med Lennart Wallander och har två tjejer."
Utbildning: Civilekonom från Uppsala universitet med inriktning marketing.
Tjänar: 1 466 800 kronor (inkomst av tjänst 2015). 
Karriär i korthet: Produktchef ColArt inom Alcro Beckers, Management Trainee SAS, Marknadschef SAS Sverige, Marknadschef NK, Marknadschef Hufvudstaden, vd Berghs. 
Medievanor: The Guardian, Wired UK, BBC News, SvD, Breakit, VA,Twitter, Linked-in, Resumé, Dagens Media, HBR (Harvard Business Review), AdWeek and PrWeek, Monocle, 1843 the Economist (fd Intelligent life), Acast, Youtube och Netflix. 
Gör på fritiden: "Upptäcker världen med min familj genom resor och upplevelser, testar nya restauranger och utställningar, springer mycket, tränar på gym och åker skidor, samt gör kul saker med vänner."
Senast lästa bok: "Allt jag inte minns" av Jonas Hassen Khemiri
Senast sedda film: "Kört ett Oscars-race med bland annat "The Danish Girl", "The Revenant", "Spotlight" och "The Martian"". 
Rekommenderar: "Nyfikenhet kombinerat med att agera!"



Dela sidan: